Una santcugatenca elabora un manual que analitza el paper de la dona als mitjans

arantzadiez.jpg
-->
Enllaç copiat al clipboard
14/10/11 a les 06:00h
 |  2 minuts de lectura
Secció: Societat

Les dones surten menys i més estereotipades als mitjans de comunicació que els homes. Aquesta és la conclusió de l’estudi ‘Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones’ elaborat per periodistes i institucions, amb el qual ha col·laborat la periodista santcugatenca Arantza Díez. L’objectiu del treball és formar periodistes en actiu i futurs professionals en aquest aspecte.

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), l’Institut Català de les Dones (ICD), i el Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) han elaborat aquest manual al llarg de dos anys fixant-se en quatre ítems principals: salut, dones migrades, dones i poder, i violència masclista. L’estudi conclou que la presència de les dones als mitjans és menor, habitualment amb papers secundaris i estereotipats, i sovint negativament. A més, la freqüència amb què es fa referència al seu parentiu és del 17% enfront al 9% dels seus homòlegs masculins. La coordinadora i redactora del projecte, la santcugatenca Arantza Díez, n’ha parlat al programa ‘Sant Cugat a fons’ de Cugat.cat.

Declaracions

Arantza Díez

Les dones tenen una presència menor als mitjans i apareixen estereotipades negativament.

Apart de professionals de la comunicació de prop de 25 mitjans també hi ha col·laborat en l’estudi l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores i l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació. Es contemplen exemples de la premsa escrita, tant especialitzada com generalista, i mitjans audiovisuals. Díez explica que el fet d’incloure una imatge femenina a la notícia no garanteix que la dona estigui ben representada.

Declaracions

Arantza Díez

No perquè la dona aparegui en pantalla estem visibilitzant-la, se la pot silenciar o denigrar tant o més.

El manual s’editarà en DVD per fer-ne una eina de formació a les empreses informatives, les universitats i també a través de les seus que té el Col·legi de Periodistes a tot Catalunya. El DVD inclou les notícies reals en què s’han basat els periodistes per fer el manual.