L’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha elevat el to contra el Govern després de l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat. “Al final penses que aquest govern t’enreda”, ha afirmat aquest dimarts en una roda de premsa amb el diputat de Junts Joan Canadell. La formació lamenta que cap de les 25 esmenes que havia presentat per a Sant Cugat hagi prosperat com a tal.
Vallès ha assegurat que durant els darrers anys l’Ajuntament ha mantingut nombroses reunions amb diferents conselleries per abordar projectes que depenen de la Generalitat. Segons l’alcalde, moltes d’aquestes trobades acabaven amb el reconeixement que les actuacions eren “necessàries”, però amb l’argument que no es podien impulsar perquè no hi havia pressupostos.
“Ara tenen pressupostos i, per a Sant Cugat, hem presentat 25 esmenes. Ni una”, ha lamentat Vallès, que considera que l’executiu de Salvador Illa “potser és el govern de tothom, però no és el govern de Sant Cugat”.
L’alcalde ha arribat a qüestionar la utilitat de continuar mantenint determinades trobades amb membres del Govern. “Si un conseller amb qui ja m’he reunit es vol tornar a reunir amb mi, li preguntaré què vol exactament. Si és per repetir la mateixa obra de teatre, no val la pena”, ha afirmat.
Jutjats, ferrocarrils i equipaments
Entre les principals reivindicacions rebutjades, Vallès ha destacat la construcció de l’edifici dels futurs jutjats de Sant Cugat. La ciutat ja s’ha convertit en partit judicial propi, disposa d’uns terrenys reservats a Volpelleres i un estudi de la UAB calcula que necessitaria una quinzena de jutges. L’alcalde assegura que el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, li havia traslladat que el projecte podria avançar quan hi hagués pressupostos.
En mobilitat, Junts reclamava recursos per estudiar el soterrament de les vies d’FGC al seu pas per la trama urbana, el segon túnel ferroviari entre el Vallès i Barcelona, nous accessos als túnels de Vallvidrera, la rotonda de Can Barata i més pantalles acústiques. La formació també havia inclòs els intercanviadors ferroviaris de Volpelleres i Hospital General, un projecte que disposa d’un conveni específic entre l’Estat, la Generalitat i Adif al marge d’aquestes esmenes.
La llista també incorporava les urgències pediàtriques presencials les 24 hores, l’escola d’educació especial, l’ampliació de l’Oficina de Drets Socials, habitatge protegit a Can Camps, una aportació per a la futura biblioteca central i la construcció de l’escola La Mirada.
Sobre Can Camps, Vallès ha recordat les converses mantingudes tant amb el president Salvador Illa com amb responsables de l’Incasòl. “Em van dir que estaven totalment a favor del projecte i que es faria. Res, zero”, ha retret.
El que sí contemplen els pressupostos
El fet que les 25 esmenes de Junts hagin estat rebutjades no significa que els pressupostos no continguin cap inversió a Sant Cugat. Els comptes inclouen, entre altres actuacions, 3,7 milions d’euros per ampliar l’Institut Escola Catalunya, més de quatre milions per continuar l’ampliació de l’Arxiu Nacional, 1,2 milions per reformar la seu de la Regió Sanitària Metropolitana Nord i diverses inversions al Centre d’Alt Rendiment esportiu.
També hi apareixen 450.000 euros per rehabilitar i impermeabilitzar el dipòsit d’aigua de Sant Cugat, 182.000 euros per instal·lar un ascensor i un lavabo adaptat a l’Escola Oficial d’Idiomes i 122.000 euros per posar plaques fotovoltaiques a l’estació de Volpelleres. No hi consten, en canvi, partides específiques per als jutjats, La Mirada, les urgències pediàtriques o la rotonda de Can Barata.
Retret al PSC de Sant Cugat
Bona part de les demandes plantejades per Junts han estat defensades també pel PSC o ERC en l’àmbit municipal. Preguntat per aquesta coincidència, Vallès ha admès que li sorprèn que els partits locals no hagin aconseguit traslladar-les als grups que han pactat els pressupostos.
L’alcalde ha explicat que havia mantingut reunions periòdiques amb la portaveu socialista, Elena Vila, entre altres qüestions per buscar el suport de la Generalitat a la biblioteca central, però que va deixar de fer-les perquè considerava que “no portaven enlloc”. Vallès ha acusat el PSC de Sant Cugat de ser “corresponsable” que aquests projectes no avancin.
Per la seva banda, Joan Canadell ha assegurat que el PSC, ERC i els comuns no van obrir cap negociació amb Junts durant la tramitació dels comptes. “Ni han vingut a parlar. S’han blindat políticament i han decidit que només aprovarien les esmenes proposades per ells”, ha afirmat.
En total, Junts va mantenir vives més de 1.000 esmenes fins a la votació final, totes rebutjades. Al Vallès Occidental, la formació havia plantejat 106 actuacions, una part de les quals corresponien a Sant Cugat. Canadell ha defensat que la comarca, malgrat ser una de les principals locomotores econòmiques del país, continua acumulant dèficits en infraestructures, mobilitat i equipaments.
