L’escriptor i periodista santcugatenc Víctor Alexandre ha alertat que el català es troba “en perill alarmant de ser substituït per una altra llengua” durant la conferència inaugural de la segona Setmana del Català de Sant Cugat. Alexandre ha defensat que la situació de la llengua “no és delicada”, sinó “molt greu”, i ha advertit que Catalunya viu un “procés de substitució lingüística galopant”.
L’acte, celebrat aquest dilluns, ha servit per donar el tret de sortida a una setmana plena d’activitats impulsades per la regidoria de Política Lingüística de l’Ajuntament. Durant la seva intervenció, Alexandre ha assegurat que “el català només es té a nosaltres, els catalans” i ha defensat que “una llengua per sobreviure ha de ser imprescindible en algun lloc del món”.
L’escriptor ha posat especial èmfasi en les dades d’ús social del català, recordant que actualment només el 32,6% de la població el fa servir habitualment. Segons ha explicat, la lingüista Carme Junyent advertia que per sota del 30% una llengua entra en un procés de substitució “pràcticament irreversible”.
Alexandre també ha criticat el que considera una manca de “fermesa institucional” en la defensa del català. “Amb la llengua l’opció és tapar forats”, ha afirmat, tot denunciant que els parlants catalans estan “escandalosament desprotegits”. En aquest sentit, ha carregat contra la “minimització” de les agressions lingüístiques i ha reivindicat iniciatives com la bústia per la llengua impulsada per l’Ajuntament de Sant Cugat perquè la ciutadania pugui denunciar vulneracions dels seus drets lingüístics.
Durant el discurs, Alexandre també ha defensat que parlar català als nouvinguts “no és mala educació, sinó una mostra de respecte i integració” i ha assegurat que els immigrants “no estan obligats a estimar la llengua catalana”, però sí “a respectar-la”.
La inauguració ha comptat també amb les intervencions de l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès; la regidora de Política Lingüística, Núria Fernàndez; i el president de l’Associació de Municipis per la Independència i alcalde de Cornellà del Terri, Salvador Coll. Vallès ha reivindicat la necessitat de “defensar, protegir i preservar” el català perquè “si no el defensem nosaltres, el català no ens el defensarà ningú”.
Per la seva banda, Fernández ha presentat la programació de la Setmana del Català, que inclou activitats com una batalla de galls en català, microteatre, jocs de taula, cinefòrums i trobades per fomentar converses en català entre catalanoparlants i persones que l’estan aprenent.
