Una imatge de la sèrie "El juego del calamar" / Foto: Netflix

‘El juego del calamar’: la sèrie que les criatures haurien d’evitar

18/10/2021

Què podem fer quan el contingut entra a casa o a l’escola? Cugat Mèdia en parla amb expertes

‘El juego del calamar’ és la sèrie de la qual tothom en parla. És una de les novetats de la plataforma Netflix, que tracta d’un grup d’adults que participen en una competició de jocs infantils en la qual qui perd és assassinat. La ficció sud-coreana, recomanada a partir de 16 anys, preocupa a psicòlegs i mestres que veuen com ha començat a colar-se els darrers dies entre criatures de 5 a 10 anys. De fet, el CAC ha demanat a les famílies que evitin que els menors d’edat vegin la sèrie i recorda que les plataformes tenen sistemes de control parental.

“Penso que no és un contingut adequat per aquestes edats”. Així de contundent s’ha mostrat la psicòloga Isabel Custodio, col·laborada de l’entitat santcugatenca d'[ED]BUILDING, que ha explicat a Cugat Mèdia que és important, però, no prohibir a les criatures veure segons quins continguts “perquè ho acabaran mirant d’una altra manera”. “Hi ha altres mecanismes de control parental que no passen per la prohibició, sinó que passen per l’exclusió”, afegeix Custodio. De fet, actualment es poden excloure no només continguts, sinó la cerca de determinades paraules. Si tot i això la criatura hi accedeix, Custodio explica que “aleshores sí que tocaria una conversa positiva amb l’infant” perquè entengués “per què hi ha continguts que no són adequats per a ells”.

També com una oportunitat ho enfoca la directora de l’escola pública Pins del Vallès, Marta Aliart, que tot i que no han detectat que al seu centre es jugui simbòlicament a ‘El juego del calamar’, es mostren atents amb la qüestió per poder-se avançar, si cal, a la situació. Aliart explica a Cugat Mèdia que “s’han de detectar quines possibilitats hi ha per, també, convertir això en una situació educativa”. És important, afegeix, analitzar “si hi ha molts nens i nenes que estan reproduint el joc o si és una petita quantitat i, a més, l’edat en la qual es dona el joc” perquè “si el cas es dona a l’escola, s’ha de tenir la mirada crítica per parlar-ne a l’aula”, diu Aliart.

De fet, Custodio defensa que “el que fan els nens [d’imitar], no és res diferent del que s’ha fet sempre perquè el joc simbòlic forma part del procés de desenvolupament infantil”, per això creu que “no cal una posició de negar la realitat”, sinó més “d’observar el fenomen i veure com els nens desenvolupen el joc de repetició”. Això sí, alerta que és molt important fixar-se amb les edats en què s’imita aquest joc perquè “no és el mateix que ho facin nens de 5 a 8 anys (com ens estan arribant testimonis), que a partir dels 11”. “Mirar el context de maduresa de l’infant” és clau per Custodio.

Les expertes consultades per Cugat mèdia expliquen que ‘El juego del calamar’ s’ha d’agafar com “un fenomen més” que torna a posar sobre la taula el debat sobre què fan les criatures amb aquests continguts que, al final, acaben tenint-ne accés. Ambdues aposten per “acompanyar” les criatures en la descoberta de nou contingut i fomentar un esperit crític sobre què miren.

Més Notícies

Una noia fa una fotografia per penjar-la a Instagram

Instagram afecta el nostre estat d’ànim?

13/10/2021

Instagram és una de les xarxes que ha irromput amb més força en els darrers anys i ja és la quarta en nombre d’usuaris a nivell mundial. Cap experiència sembla completa si no es comparteix amb amics, familiars i seguidors penjant una fotografia en aquesta plataforma, ja siguin les vacances, un dinar, anar al cinema […]

Cal preocupar-se per l’addicció dels joves als videojocs?

29/09/2021

Els joves passen cada cop més temps a internet i els videojocs són una de les aficions més habituals. Fa uns dies es va fer viral la notícia d’un adolescent ingressat en un centre per l’addició al Fortnite, que d’immediat va generar debat. Us heu de preocupar si teniu fills i filles que hi juguin?

La DIBA també aposta per l’alfabetització mediàtica

25/08/2021

Has rebut algun SMS al mòbil o algun DM a les xarxes socials amb un enllaç i el missatge que si el cliques rebràs diners, un val o algun premi? No pares de veure anuncis de gent jove que s’ha fet rica fent no sé què? Et creus tot el que veus a la xarxa?

Les 5 fake news més habituals sobre les vacunes

16/07/2021

La majoria de la població catalana ja s’ha posat com a mínim una vacuna contra la COVID i recentment s’ha autoritzat la vacunació de la població entre 16 i 29 anys. Us expliquem les 5 fake news més habituals sobre els efectes de la Pfizer, l’AstraZeneca, la Moderna o la Jansenn. – No tenen components […]

Ull crític a les escoles i instituts

30/06/2021

El projecte Ull crític té un fort vincle amb les escoles i els instituts des del primer dia i per això desitgem fer camí plegats. Cugat Mèdia vol implicar al màxim el món escolar a través de xerrades, tallers i iniciatives comunes.

Solidaritat i comunicació a l’Institut Angeleta Ferrer

16/06/2021

Ull Crític treballa conjuntament amb les escoles i instituts de la ciutat. El darrer exemple és el treball solidari de l’Institut Angeleta Ferrer, que vol connectar les entitats de voluntariat amb els joves i la comunitat educativa. Per això l’alumnat de tercer d’ESO està elaborant tríptics i cartells per donar ressò al tercer sector dins […]

5 consells per detectar ‘fake news’

09/06/2021

Cada dia ens arriba un gran volum d’informació a través del mòbil i d’altres pantalles i no sempre podem estar 100% segurs de la seva veracitat. Per això t’oferim les cinc preguntes a contestar per detectar fake news i no contribuir a fer-les virals: · D’on surt la notícia? Cal mirar si ve d’un mitjà […]

Ull Crític: el portal de Cugat Mèdia per a l’alfabetització mediàtica

01/06/2021

El mitjà públic fa un pas més en la seva aposta per fomentar una societat més crítica i plural Cugat Mèdia posa en marxa Ull Crític, el portal per contribuir a l’alfabetització mediàtica. El mitjà públic de Sant Cugat, amb la seva missió de servei a la ciutadania, vol ser un vehicle que permeti assimilar la […]