Ull Crític: el portal de Cugat Mèdia per a l’alfabetització mediàtica
El mitjà públic fa un pas més en la seva aposta per fomentar una societat més crítica i plural
Ull Crític és un portal per contribuir a l’alfabetització mediàtica. El mitjà públic de Sant Cugat, amb la seva missió de servei a la ciutadania, vol ser un vehicle que permeti assimilar la sobre informació constant que afrontem cada dia a través del mòbil, les tauletes i els ordinadors. Sabem com detectar les notícies falses? Com sabem si allò que rebem al WhatsApp és veraç o no, abans de reenviar-lo? Qui hi ha al darrere d’allò que rebem i quins interessos té? Ull Crític ofereix eines i recursos per contribuir a tenir una població més preparada per al present i futur de la comunicació i les xarxes socials, a més d’una societat més crítica, més plural i més lliure.
Tots els mitjans de comunicació públics tenen una responsabilitat social i Cugat Mèdia afegeix aquest servei per a la ciutadania, que té dret a una informació veraç, ètica i de qualitat. Els continguts d’Ull Crític s’integren dins la programació del mitjà públic de Sant Cugat, però l’activitat va més enllà, i inclou accions que integraran tot el teixit social, educatiu i cultural de la ciutat. Cugat Mèdia treballa també l’alfabetització mediàtica a través d’entrevistes a experts i de xerrades a les escoles i instituts.
Cugat Mèdia organitza visites escolars basades en la immersió de l’alumnat en el món de la comunicació, on veuen de primera mà com és la feina en un mitjà de comunicació. El mitjà públic també compta amb la complicitat de centres i instituts de la ciutat, que fan una secció mensual a Ràdio Sant Cugat. Aquests alumnes són els encarregats de pensar, redactar i locutar el contingut d’aquestes peces radiofòniques que es poden escoltar en format pòdcast a la programació habitual de la ràdio en l’espai ‘La veu de l’institut’.
En l’era de l’excés d’informació i confusió entre què és real i què no, Cugat Mèdia vol contribuir en dos aspectes clau per a la societat i per a nosaltres com a mitjà: garantir a la nostra ciutadania l’accés a una informació veraç i de qualitat, contrastada i honesta; i empoderar les persones per fer una ciutadania més crítica vers la informació, i per tant, més lliure i més plural.