El Servei d'Orientació Educativa a la Formació Professional

"Volem prevenir l'abandonament escolar, millorar l'èxit educatiu i potenciar la inserció laboral dels alumnes"

Meritxell Del Campo


Publicat: el 28/feb/21
Els experts |

Una de les característiques més visibles de l'Educació Secundària Obligatòria és la diversitat dels seus estudiants: diversitat d'origen, de nivell sociocultural, d'hàbits d'estudis, de nivell de coneixements i de motivacions. La varietat de l'oferta formativa post obligatòria a nivell de Formació Professional canalitza la gran majoria dels perfils i inquietuds dels alumnes cap un conjunt molt ampli de sortides professionals: en cuina i gastronomia, en administració, en instal·lacions informàtiques i de telecomunicacions, en educació infantil, en atenció a les persones en situació de dependència o en màrqueting i publicitat, fins un total de 33 famílies professionals a través de les quals s'organitza la FP a tot Catalunya.

Per obtenir els millors resultats competencials, és molt important conèixer el perfil i les característiques de l'alumnat, i així poder atendre i gestionar la diversitat.

L'Institut FP Sant Cugat del Vallès ha estat pioner en posar en marxa un Servei d'Orientació Educativa que s'ocupa d'avaluar, prevenir i promoure l'aprenentatge dels estudiants a través de l'orientació acadèmica, social, professional i personal. Els diferents recursos i suports es porten a terme a través d'entrevistes individuals, dinàmiques a l'aula, proporcionar tècniques i estratègies d'aprenentatge per obtenir millor resultat competencial (treball cooperatiu), i facilitar l'accés a altres serveis externs.

L'orientació acadèmica se centra en l'aprenentatge i l'avaluació competencials per tal de poder seguir el currículum, és a dir, els continguts, els recursos d'aprenentatge i criteris d'avaluació previstos per a cada especialitat (famílies professionals).

L'orientació social s'ocupa de les relacions, la comunicació, l'empatia dels alumnes i el seu comportament i la sociabilitat.

L'orientació professional incideix en quines són les aptituds i interessos dels estudiants i els encamina cap a les sortides professionals més idònies per a cadascú. També és important l'orientació personal, ja que les emocions, els afectes i els valors formen part d'una dimensió humana que és tan important per a la feina com per a la vida. La bona gestió de tots aquests tipus d'orientació reforcen l'autoestima i autoconcepte dels alumnes i els hi dóna una base pels seus futurs aprenentatges.

El marc d'actuació dels orientadors/es educatius en la FP se centra en tres àmbits d'intervenció; el primer fa referència a l'atenció directa als alumnes, proporcionant mesures i suports addicionals i intensius als alumnes que tenen especialment necessitats educatives derivades de discapacitats físiques, intel·lectuals, sensorials, Trastorn d'Espectre Autista (TEA), Trastorn de Dèficits d'Atenció amb/sense Hiperactivitat (TDAH), Trastorn Específic de l'Aprenentatge (l'adquisició i l'ús del llenguatge, de la lectura, de l'escriptura, de les habilitats matemàtiques), altes capacitats, els alumnes que s'han incorporat de forma tardana al sistema educatiu o estan en unes situacions socioeconòmiques especialment desfavorides que afecten al desenvolupament personal, social i de l'aprenentatge.

El segon àmbit d'actuació és l'assessorament a l'equip docent participant en la planificació, implementació i avaluació de les mesures d'atenció educativa per als grups, i també en l'elaboració de Plans d'Estudis Personalitzats (PEP) a nivell metodològic per facilitar l'ensenyament-aprenentatge a l'alumne/a. El suport al professorat contribueix al disseny d'entorns d'aprenentatge afavoridors, i també a una funció docent orientadora.

Finalment, el tercer àmbit d'acció és la coordinació amb als agents externs que intervenen en el procés de millora i d'adaptació de l'alumne/a i que faciliten un bon ritme de treball en el cicle formatiu professional.

A l'Institut FP de Sant Cugat, la finalitat del Servei d'Orientació Educativa és promoure la personalització i l'acompanyament dels processos d'ensenyament i aprenentatge a l'alumnat d'una manera coordinada des d'una línia pedagògica competencial, inclusiva i orientadora, els objectius de la qual són prevenir l'abandonament escolar, millorar l'èxit educatiu i potenciar la inserció laboral dels alumnes.

MERITXELL DEL CAMPO és professora i responsable del Servei d'Orientació Educativa de l'Institut FP Sant Cugat