Segregació, emergència climàtica i zonificació escolar

"Cal dotar-se d'un model de zonificació escolar que prioritzi de forma clara l'elecció d'escoles de proximitat"

Xènia Amorós

Xènia Amorós


Publicat: el 21/mai/21
Els experts |

Ja fa més de 10 anys a Sant Cugat tenim les escoles repartides en dues grans zones educatives. Tanmateix, aquest model no és pas el resultat d'una mena de 'pax zonificativa', sinó que ha anat patint estira-i-arronsa periòdics, amb més d'un intent, per part de l'administració anterior, de convertir Sant Cugat en un municipi amb una zona escolar única.

Però veiem quins efectes negatius amaga aquest model, darrere del mite de la "lliure elecció".

Primer. Augment de la segregació. Actualment, Sant Cugat té uns índexs de segregació escolar entre alts i molt alts, respecte a la mitjana catalana, tant a l'educació infantil i primària com a la secundària obligatòria, i el model de zonificació escolar hi té un pes específic important: ja sabem que no totes les famílies tenen les mateixes oportunitats a l'hora d'escollir escola, i la concentració d'alumnat amb unes determinades característiques en un centre o l'altre, acaba generant efecte crida o bé efecte rebuig segons el cas. Els desequilibris provocats per la segregació escolar tenen implicacions greus en les oportunitats educatives de l'alumnat més vulnerable i de retruc, posen en risc la cohesió social.

Segon. Mercantilització de l'educació. El pelegrinatge de les famílies per les sessions de portes obertes, en cerca i captura de "la millor escola per a la meva filla", ha generat una dinàmica de competició per aconseguir més quota de mercat, fins i tot entre els centres públics. La lògia de l'oferta i la demanda i el suposat dret de les famílies de triar el millor servei (públic!), ens ha fet oblidar que els titulars del dret són els infants, i que tots i cadascun d'ells, independentment de qui sigui la seva família, tenen dret a una escolaritat de qualitat.

Tercer. Contaminació ambiental. La Unió Europea i el sentit comú ens demanen que REDUÏM LES NOSTRES EMISSIONS, si volem seguir respirant en aquest planeta. Per fer aquest canvi calen apostes individuals, però també col·lectives. Hem de deixar d'utilitzar els vehicles privats contaminants i apostar per una mobilitat més sostenible. Per això, cal dotar-se d'un model de zonificació escolar que prioritzi de forma clara l'elecció d'escoles de proximitat.

Amb tot això sobre la taula el Consell Escolar Municipal reobre, una vegada més, el debat sobre la zonificació. Aconseguirà aquest cop Sant Cugat apostar per un model socialment i climàticament sostenible, o seguirem deixant-nos guiar per interessos individuals (i individualistes)?

XÈNIA AMORÓS és Presidenta de la Coordinadora d'Afes de Sant Cugat