L'aparcament de l'estació de Valldoreix

Ferran Margineda


Publicat: el 13/des/19
Opinió| Columnes

L'any 2018, l'EMD comprava el terreny de l'actual aparcament al costat de Can Cadena. Aquest, amb el de l'estació, oferien un espai prop dels FGC d'alta capacitat. La CUP-PC vam fer una primera anàlisi de les opcions de la gestió d'aquest espai, i no vam trobar massa viable que seguís sent un aparcament gratuït i obert, ja que, persones d'arreu del Vallès el feien servir, generant una mobilitat addicional que col·lapsava diàriament els accessos a Can Cadena, i fent que fos difícil trobar una plaça. El Pla Mobilitat Urbana de Sant Cugat (PMU 2014), establia que aquest aparcament fos un bescanviador intermodal amb els FGC i, per tant, vinculant l'accés a l'ús universal del cotxe més tren.

Alhora, el govern del PDeCAT de Sant Cugat implementava les àrees verdes d'aparcament a varis districtes. La idea era que aquestes fossin aparcaments de proximitat distribuïts per barris i amb un preu reduït per als veïns. A Valldoreix, vam rebre els adhesius identificadors de l'àrea verda sense que en cap moment, se'ns hagués assignat cap zona efectiva per fer-ne ús. El fet de no tenir cap informació precisa sobre com funcionaria aquí, donava marge a pensar que els aparcaments de l'estació/Can Cadena tindrien el format de gestió d'àrea verda. Veïnes i veïns van expressar la voluntat que així fos, i el govern va mimetitzar aquest discurs com a propi sense donar més explicacions que poguessin trobar-se amb l'oposició veïnal, com, informar el que diu el PMU, o sobre com funcionen les àrees verdes. La tercera part d'aquest serial, s'inicia amb la possibilitat de que l'EMD de Valldoreix demani una subvenció per a la urbanització de l'aparcament de terra, el més proper a la plaça Can Cadena. La CUP a Valldoreix, participem del procés i som informats que cal un conveni amb l'Ajuntament com a condició per complir amb els criteris per aconseguir aquest ajut. I aquí és on veiem que el conveni signat, el decret associat més l'estudi justificatiu que surten de l'EMD, es basen en el PMU i en la necessitat de fer un aparcament d'intercanvi que beneficïi la mobilitat de l'Àrea Metropolitana i a tot Sant Cugat.

Ara cal veure si es continuarà amb les indefinicions o s'explicaran les coses com són, si es planificarà també consensuadament amb l'Ajuntament com s'ha de gestionar l'aparcament de l'estació i si el govern de Valldoreix respondrà als anhels de les persones de la Vila que demanen un espai en el format àrea verda o el que sigui, per poder tenir certa prioritat a l'hora de fer l'intercanvi modal de cotxe - tren prop de l'estació.

FERRAN MARGINERA és vocal de la CUP a l’EMD de Valldoreix