Arreglar abans de llençar

Els comerços de reparació es reivindiquen com una opció a favor del medi ambient i contra la crisi

Imatge d'un establiment de reutilització / Foto: Cugat Mèdia

Serveis

Publicat el 1/feb/21 per Mireia Frias

La pandèmia ha fomentat un increment de la reflexió per part dels consumidors sobre allò que compren i com afecta el medi ambient. És per aquesta raó que el producte local ha anat en augment. Tot i aquest canvi de mentalitat, encara hi ha sectors comercials que es veuen afectats pels estralls de la Covid-19 i, pel contrari del que es pot pensar, no s'acaben de veure beneficiats d'aquest canvi de consum, com és el cas dels establiments d'arranjaments. Aquests comerços són una opció favorable al medi ambient i un pla alternatiu abans de llençar sabates o peces de roba, però tot i que les inèrcies del consum estiguin anant cap a aquesta nova direcció, encara aquests comerços no estan notant un augment de la seva activitat.

L'Ángel, sabater
L'Ángel, treballador del taller del Mestre Sabater, explica que ell no ha notat un increment de la seva activitat durant la pandèmia, però sí que ha pogut apreciar un canvi en els hàbits dels seus clients. "Moltes vegades, els clients porten calçat que ja no es pot arreglar, i això significa que les persones estant utilitzant i aprofitant més que abans les sabates que ja tenen, fins al punt de ser irreparables quan les porten a la botiga", explica.

A més, també comenta a Cugat Mèdia que "la gent ara no necessita arreglar-se tant com abans, ni fer servir les sabates per a reunions de feina o simplement per anar a treballar". També afirma que les restriccions han afectat molt el negoci, ja que "si la gent es queda a casa, no necessitarà utilitzar el calçat, i molt menys arreglar el que ja tenen". Com a expectatives de cara al futur, l'Ángel explica que "ara mateix hi ha poca feina, gairebé s'ha perdut un 50% de la facturació". "Aguantarem com puguem, però si segueix així molt més temps, potser haurem de plantejar el tancament".

La Puri, costurera
La Puri, propietària d'El Didal de Sant Cugat, explica que en el seu negoci, abans de la pandèmia estava acostumada a rebre clients que demanaven no només arreglar peces de roba, quasi sempre nova, sinó també confeccionar altres des de zero. Ara, amb la pandèmia no creu que la seva activitat hagi pujat, però també ha notat un canvi a l'hora d'arregar les peces de roba. "Ara ja no arriben amb roba nova per arreglar, és gairebé tot roba que ja tenen des de fa temps i que intenten donar-li un nou ús. Miren el que tenen a casa i busquen poder canviar i actualitzar el que ja tenen", comenta la Puri.

Ella creu que l'activitat que té li està servint per mantenir el seu dia a dia, però nota que ha baixat molt. "Abans tenia una noia autònoma que m'ajudava un parell de cops a la setmana o, fins i tot, tota la setmana, però ara ja no l'he pogut trucar més a causa de la davallada en el volum de feina". També explica que la seva clientela segueix sent fidel, però que ara porten menys roba que abans. No es planteja el futur a llarg termini, perquè el veu "complicat", però tot i així, afirma que té la sort de poder aguantar.

El Josep Maria, sabater
En Josep Maria, propietari de Sabater com 9, explica que és autònom i que tampoc ha notat un increment de l'activitat, "més aviat al contrari", però sí que ha notat durant aquest temps que les inèrcies de la gent han canviat. "Actualment, el teletreball està influint molt perquè la gent no necessita anar arreglada, opta per estar a casa còmodament", afirma a Cugat Mèdia.

A més, també explica que abans reparaven molt més calçat d'home i moltes tapes, però ara amb la moda 'comfy' i les plataformes la gent ja no opta per la reutilització. "L'activitat que més realitzem ara és encolar i cosir, però no acaba de sortir a compte pel temps invertit. És una activitat més entretinguda i el temps real que es tarda no es pot cobrar més car, ja que el material que s'utilitza és més econòmic que el temps invertit, que no és tangible en el resultat".

El propietari, també ha notat que la gent intenta aguantar molt més el material. Explica que, aquests canvis, no només els porten afectant des de la pandèmia. "Si actualment hi ha botigues venent calçat a preus molt baixos, la gent no es planteja gastar-se diners en arreglar el que ja tenen si a un preu similar poden tenir una sabata nova. "Els clients els costa tenir la mentalitat de reutilitzar el calçat quan, fer-ho, també seria beneficiós per al medi ambient", explica en Josep Maria. "L'activitat ha baixat fins a una tercera part i, tot i que les despeses mínimes es venen, no són suficients. La recuperació serà molt lenta, cada dia és una nova aventura i es tracta d'anar passant pantalles".