Afrontar l’estiu amb canalla pot ser un repte important. Durant tres mesos els nens i nenes es troben sense la rutina i socialització que aporta l’escola i cal saber gestionar tot aquest temps lliure. Des de Cugat Mèdia hem parlat amb la psicopedagoga d’Edbuilding Natàlia Luján per elaborar una guia de bones pràctiques per encarar les vacances.
Natàlia Luján adverteix que tant temps lliure es pot fer una muntanya i a vegades pot haver-hi una obsessió a omplir-lo d’activitats, però si s’estructura bé, no hi ha cap problema. Són habituals els casals, les colònies i els quadernets d’estiu per mantenir als nens ocupats, però la psicopedagoga opina que és important no abusar de les activitats organitzades i deixar temps per al descans i el lleure. L’experta en educació emocional explica que amb els quadernets cal tenir en compte que no poden ser un substitut dels deures. En lloc de fer unes hores d’estudi cada dia es pot optar per un ensenyament més lúdic, comenta a una entrevista a Cugat Mèdia. “Jo estic molt a favor dels quadernets amb jocs. Treballar a partir de passatemps pot potenciar moltes més coses a part de les competències escolars”. Pel que fa a les colònies, casals i altres activitats organitzades, Natàlia Luján explica que no han d’ocupar totes les vacances. Tenir temps per no fer res és molt valuós, diu. També hi ha altres maneres de mantenir-se actius durant l’estiu. Proposa improvisar, fer les coses que pares i fills no han pogut fer durant el curs, anar la platja, a veure un familiar o d’excursió com a alternatives molt bones a les vacances més planificades. “Adults i nens ja tenen tot el curs planificat, no cal fer el mateix amb les vacances. Si ens omplim de deures i coses a fer, no sentim en tornar que hem desconnectat”, apunta Luján. Com a consell final, la psicopedagoga recomana oblidar-se del rellotge, deixar espai a la improvisació i el descans més enllà de les activitats més planificades. La seva aposta és una “organització desorganitzada”.

