Dues estudiants del campus de la UIC de Sant Cugat, finalistes al Fòrum de Talent Jove

Estel Gubianes i Estel Masip, alumnes del grau en Ciències Biomèdiques, han dissenyat un biosensor per al diagnòstic precoç de l’ELA

Estel Gubianes i Estel Massip al Fòrum de Talent Jove, organitzat per la Fundació Princesa de Girona
Estel Gubianes i Estel Massip al Fòrum de Talent Jove, organitzat per la Fundació Princesa de Girona / Foto: UIC Barcelona
-->
Enllaç copiat al clipboard
25/07/25 a les 06:00h
 |  1 minut de lectura
Secció: Societat

Estel Gubianes i Estel Massip, dues estudiants del grau en Ciències Biomèdiques del campus de Sant Cugat de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona), han quedat finalistes al Fòrum de Talent Jove que organitza la Fundació Princesa de Girona. El projecte, reconegut en la categoria de ‘Propòsit social’, consisteix en un dispositiu per millorar el diagnòstic precoç de l’esclerosi lateral amiotròfica (ELA), una malaltia neurodegenerativa greu que actualment no té una prova diagnòstica senzilla i eficient.

Gubianes i Massip han desenvolupat un biosensor basat en biologia sintètica capaç de detectar biomarcadors específics de l’ELA mitjançant mostres biològiques no invasives. Segons expliquen, aquest dispositiu podria facilitar diagnòstics més ràpids i accessibles i permetria iniciar tractaments en fases més primerenques de la malaltia. Les estudiants també treballen per integrar el biosensor en una plataforma portàtil perquè es pugui fer servir tant en entorns clínics com en projectes de recerca.

Un altre equip de la UIC, format pels estudiants Luis Sanz i Tomás Tomeo, també ha participat en el fòrum amb NeuroBiome, un projecte per fer arribar fàrmacs al cervell mitjançant bacteris modificats genèticament del bioma nasal.

L’acte, que s’ha celebrat aquest dimecres a l’Aula Magna del campus barceloní de la UIC, ha comptat amb la participació de més de 100 joves de prop de 40 empreses i institucions. S’hi han presentat uns cinquanta projectes, centrats en l’impacte social, la sostenibilitat, la intel·ligència artificial i el desenvolupament del talent.