El primer bus autònom de Catalunya, l’Èrica ha començat aquest divendres la gira pel país a Sant Cugat, on els ciutadans podran fer viatges gratuïts de demostració per la Rambla del Celler fins dimarts que ve. El vehicle sense conductor, amb capacitat per a dotze usuaris, suposarà, segons l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), un ‘canvi radical en la manera d’utilitzar el transport públic’ i ha de permetre, asseguren, una mobilitat ‘més sostenible i segura’.
Es tracta de la tercera prova pilot en format de gira d’aquestes característiques d’un autobús autònom que es fa al món i de la primera a l’àmbit europeu. Durant els parlaments, el president de l’AMTU, Jordi Xena, ha qualificat la inauguració d’aquest divendres a Sant Cugat com un ‘fet històric’.
Jordi Xena
El bus s’anomena Èrica, per les inicials de les paraules elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable. Després de Sant Cugat, el vehicle continuarà la ruta per Terrassa, Sabadell, Girona, Reus, El Vendrell, Martorell i Vic. L’alcaldessa, Carmela Fortuny, ha assegurat que la iniciativa va en benefici de fer una ciutat ‘més amable’ per a les persones.
Carmela Fortuny
En el mateix sentit s’ha expressat el conseller de Territori i Sostenibilitat, el santcugatenc Damià Calvet, que ha remarcat que no s’ha triat Sant Cugat com a ciutat per inaugurar l’Èrica per casualitat.
Damià Calvet
L’aparell funcionarà des d’aquest divendres fins les vuit de la tarda. Dissabte, diumenge i dilluns el vehicle donarà servei de deu del matí a dues del migdia i de dos quarts de cinc de la tarda a les vuit i dimarts de dos quarts d’onze del matí fins dos quarts de tres del migdia. Tant des de l’AMTU com des de la Generalitat han explicat que l’objectiu és treballar en el ‘flexitransport’, un servei a demanda no subjecte a horaris ni parades fixes. A més, l’Èrica també aporta beneficis en l’àmbit de la sostenibilitat, ja que és 100% elèctric i de la seguretat, gràcies al sistema GPS de gran precisió i els captors làsers que utilitza. A més, el fet que tingui intel·ligència artificial permet que el vehicle aprengui en cada viatge per decidir l’opció més segura en cada situació. Xena, Calvet i Fortuny, acompanyats del director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, la directora general de Societat Digital, la santcugatenca Joana Barbany, i el director general de l’AMTU, Joan Prat, han fet el viatge inaugural d’aquesta gira.

