Un Nadal amb sentit comú

La compra i el consum responsable o sostenible, guies per unes festes millors

Les compres nadalenques s'han de fer amb sentit comú / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)

Societat

Publicat el 20/des/19 per Albert Prat

Nadal és una època de compres i despeses per sobre de la mitjana anual. Regals, experiències i àpats suposen una despesa molt important per les famílies i cal fer servir els diners amb sentit comú, a més de ser especialment curosos amb l'impacte econòmic, social i ecològic del que comprem. El 'Sant Cugat a fons' ha repassat aquest dimecres iniciatives enfocades a un Nadal més responsable i sostenible, tant pel que fa a la llista de la compra com a la quantitat de residus que generem. Ho ha fet amb la tècnica de Promoció Econòmica Rosa Martín, la de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) Mercè Álvarez, la membre d'Escoles Coeducatives Elena Castro i el responsable tècnic del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental Joan Fresno.

Escolta-ho

La responsabilitat va, això sí, repartida entre els consumidors, que han d'informar-se bé abans de comprar i prendre decisions sabent-ne les conseqüències. En aquesta línia, l'Agència Catalana de Consum ha publicat una campanya sota el títol 'La responsabilitat, el primer ingredient del consum', on s'alerta de la necessitat de tenir en compte la reflexió prèvia, la sostenibilitat, la solidaritat i la igualtat de gènere a l'hora de fer les compres nadalenques. Álvarez ha explicat que, tot i que es fan moltes campanyes sobre el consum, les queixes que arriben a l'oficina solen ser semblants cada any i que el comerç electrònic ha contribuït a confondre els drets que tenen els consumidors.

Martín, per altra banda, ha reconegut als comerciants l'esforç per adaptar-se a les demandes actuals, centrades precisament en un consum més responsable. Tot i això, cal encara avançar molt per evitar acumular grans quantitats d'objectes que després no utilitzarem i reduir el nombre de regals. En aquest sentit, el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental també ha impulsat una campanya, 'Un Nada SOStenible' per intentar que la ciutadania prengui consciència de les conseqüències dels seus actes. Joan Fresno ha assenyalat que l'objectiu és assenyalar conductes menys agressives amb l'entorn com reutilitzar, fer regals 'immaterials i emocionals' i reduir la generació de residus.

I no només té a veure amb quantitats, també amb la tipologia de regals. Les 12 escoles públiques de Sant Cugat han fet per aquest any una campanya, adreçada als infants, però també a les famílies, per lluitar contra el sexisme al voltant de les joguines. La Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feminismes de les Escoles Públiques (Escoles coeducatives), com ha explicat Castro, ha impulsat tallers i activitats per intentar que els infants no atribueixin conceptes sexistes a jocs i joguines que no ho són. Així, es vol evitar la pressió perquè els nens i les nenes posin a les seves cartes jocs i joguines només perquè són teòricament del seu rol tradicional.

La solidaritat, darrere del comerç just
Si el Nadal demana ser solidaris no s'hauria de deixar de tenir en compte el concepte del comerç just i tot allò que aquest comporta: valors, respecte pels treballadors, un preu just al productor. Hi ha una sèrie de supermercats i també en la parada d'Oxfam d'Intermón els primer dissabte de mes a Quatre Cantons es venen productes de comerç just. Ho ha explicat detalladament Eduard Unzeta, representant local de l'ONG Oxfam Intermón en una entrevista que es pot trobar a 'Declaracions'.


DECLARACIONS

Eduard Unzeta

Podcast 19/12 Solidaritat, Comerç just per Nadal

Your browser doesn’t support HTML5 audio