El 3% dels vehicles que entren a la Zona de Baixes Emissions contaminen per sobre els límits

Des de l'aprovació de l'ordenança (maig del 2020), els vehicles sense etiqueta ambiental s'han reduït un 16,3%

Imatge de la roda de premsa / Foto: Localpres

Societat

Publicat el 26/oct/21 per Anna González

Uns 19.000 vehicles entren cada dia de mitjana a la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat (ZBE), segons les dades de les cinc càmeres que controlen aquesta àrea. D'aquests, uns 600 no tenen etiqueta ambiental (3%), dels quals uns 350 serien sancionables. Això representa l'1,8%, una xifra que l'Ajuntament espera que es redueixi fins al 0,9% a partir de l'1 de novembre, segons una estimació. De moment, però, les dades evidencien que des de l'aprovació de l'ordenança de la ZBE, en el ple de maig de l'any 2020, el parc de vehicles del municipi sense etiqueta ambiental s'ha reduït un 16,3%, mentre que els vehicles Zero Emissions han augmentat un 69,4% i els ECO un 49,8%.

Així, en el darrer any i mig, el parc de vehicles a Sant Cugat ha passat de 55.497 a 55.727, un 0,4% més, però globalment és menys contaminant.

  • Vehicles sense etiqueta: -16’3% (d’11.787 a 9.663 vehicles)
  • Vehicles B: -7’6% (de 17.140 a 15.834 vehicles)
  • Vehicles C: +10’6% (de 24.683 a 27.307 vehicles)
  • Vehicles ECO: +49’8% (de 1.402 a 2.101 vehicles)
  • Vehicles 0 emissions: + 69’4% (de 485 a 822 vehicles)

  • És per aquest motiu que l'Ajuntament veu la contribució de la implementació de la ZBE en la reducció del parc de vehicles més contaminants. L'alcaldessa, Mireia Ingla, ha qualificat la mesura com "l'inici del canvi de mobilitat", que permet eliminar els vehicles més contaminants del centre de la ciutat.

    Per ara, aquests representen gairebé un 3% del total de vehicles que cada dia entren dins l'àrea delimitada -uns 600-, tot i que només l'1,8% serien sancionables amb l'entrada en vigor a partir de novembre del règim sancionador, que preveu multes entre els 100 i els 500 euros, una xifra que pot incrementar un 30% en cas de reincidència.

    Pel que fa a la resta dels 19.000 vehicles que entren diàriament a la ZBE, el 26% té distintiu B, el 56% distintiu C, el 7% distintiu ECO, el 3% distintiu Zero Emissions i el 5% restant respon a altres situacions.

    Tot i així, segons els càlculs del consistori, que té en compte que bona part d'aquests vehicles sense etiqueta deixaran de circular per la ZBE a partir de l'1 de novembre i que alguns d'ells es poden acollir a excepcions o autoritzacions; la previsió és que els vehicles realment sancionables no arribin a l'1% diari.

    En tot cas, el regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha especificat que l'objectiu de la implantació de la mesura no és "recaptatori", sinó que busca fomentar els canvis d'hàbits, com una mesura més contra el canvi climàtic a través de la millora de l'aire, la reducció del vehicle privat i la reforma de l'espai públic. De fet, la recaptació per multes es destinarà a polítiques mediambientals.

    Zona de Baixes Emissions
    Càmeres de seguretat
    L'Ajuntament extreu aquestes dades gràcies a les cinc càmeres instal·lades dins la Zona de Baixes Emissions que tenen lector de matrícula. A aquestes s'hi suma un vehicle de la Policia Local que incorpora també una càmera amb lector de matrícula.

    Per ara, els dispositius estan instal·lats a Rius i Taulet amb avinguda de Lluís Companys, Rambla del Celler amb Francesc Moragas, Lluís Companys amb carrer de Martorell, Pla del Vinyet amb Rambla Ribatallada i avinguda de Gràcia amb Rambla Ribatallada. La intenció del consistori és ampliar la xarxa amb més càmeres que s'instal·laran sobretot a la perifèria de l'àrea i també tindran ús per a la seguretat ciutadana.

    [FAQ] COM FUNCIONA LA ZONA DE BAIXES EMISSIONS DE SANT CUGAT?




    DECLARACIONS

    Mireia Ingla

    Sense cap mena de dubte la ZBE és la mesura. No deixar circular els vehicles més contaminants és l'inici del canvi de mobilitat que canviarà el futur de la nostra ciutat.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio

    José Gallardo

    Volem fer pedagogia en el canvi d'hàbits, no és una mesura recaptatòria. El que es recapti revertirà en polítiques medioambientals.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio