Sant Cugat reparteix set sensors per mesurar la qualitat de l'aire en punts estratègics del municipi

L'objectiu és obtenir dades i informació per, a partir d'aquestes, aplicar mesures per mitigar la contaminació

Societat

Publicat el 12/jul/22 per Martí González

Sant Cugat vol fer un pas més per lluitar contra la contaminació i millorar la seva qualitat de l'aire. Per això ha instal·lat set sensors repartits per diversos barris del municipi per obtenir dades objectives sobre les quals aplicar, després, polítiques per reduir la pol·lució. Amb aquesta tecnologia s'obtindran xifres sobre el diòxid de nitrogen, l'ozó, les partícules en suspensió, el monòxid de nitrogen i el monòxid de carboni, a més de la temperatura, la pressió i la humitat.

La instal·lació l'ha duta a terme entre abril i maig l'empresa tecnològica Bettair, que ha signat un conveni de col·laboració amb l'Ajuntament i també s'ha encarregat d'aplicar aquesta tecnologia en altres ciutats catalanes i europees. La intenció, segons ha explicat l'alcaldessa, Mireia Ingla, és "posar la tecnologia al servei de les persones" per avançar "cap a una ciutat més saludable". A la presentació també hi ha assistit la regidora de Sostenibilitat, Alba Gordó, que ha avançat que aquesta propera tardor ja tindran dades sobre les quals aplicar mesures. En les próximes setmanes les dades es podran consultar de manera oberta al web de l'Ajuntament.

Un dels sensors s'ha ubicat al barri de Mas Janer, tocant a l'AP-7, on també s'instal·laran les pantalles per reduir la contaminació acústica de la zona. L'objectiu, segons han explicat el primer tinent d'alcaldia, Pere Soler, i la regidora i presidenta del consell de barri de Mira-sol, Pilar Gorina, és conèixer si aquestes mesures per mitigar el pas de tants vehicles per aquest tram també serveixen per millorar la qualitat de l'aire.

On hi ha els set sensors:

  • Camí del Crist Treballador (accés a l'escola Avenç): s'obtindran dades sobre l'evolució de la generació de pols abans i després del nou paviment que s'està col·locant aquest estiu.
  • Carrer de Dolors Bigas (accés a l'escola L'Olivera): espai escolar proper a les autopistes C-16 i AP-7/B-30.
  • Rambla de Ribatallada: carrer amb trànsit intens a les hores punta, però amb arbrat. La intenció és fer la comparativa amb l'avinguda de Rius i Taulet, pràcticament sense arbres però amb el mateix trànsit.
  • Avinguda de Rius i Taulet: es farà la comparativa amb la rambla de Ribatallada.
  • Carrer Guadalajara (Mas Janer): el punt urbà més proper a l'AP-7/B-30, amb onze carrils d'autopista en aquest tram.
  • Carrer Josep Vidal i Granés (Parc Central): espai amb trànsit baix i amb un parc urbà al costat per obtenir dades d'un entorn verd.
  • Parc de Sant Francesc: just on hi ha l'estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat, per comparar i ampliar les dades.





  • DECLARACIONS

    Mireia Ingla

    Tenim una ciutat amb molts arbres, molts instruments i moltes eines que ens permeten tenir aquesta qualitat de vida, però som exigents i no en tenim prou. Sabem que hi ha una relació directa entre la qualitat de l'aire i la salut i per això posem la tecnologia al servei de les persones.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio

    Josep Perelló

    Aquesta tecnologia permet, per primera vegada, poder mesurar la qualitat de l'aire en diversos entorns del municipi. Espero que aporti molta informació útil i pràctica per identificar les accions més òptimes de mitigació de la contaminació.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio