Els mestres de Sant Cugat consultats per Cugat Mèdia senten que no se’ls ha escoltat a l’hora d’implantar l’avançament escolar. Tot i que veuen parts positives en la mesura, consideren que hi havia canvis més urgents i que aquest avançament es podia haver aplicat millor si els haguessin consultat.
Eugeni Castaño i Stel·la Bonamusa són mestres de l’Institut-Escola Catalunya i l’escola Turó de Can Mates respectivament. Els dos estant d’acord en el fet que el principal problema dels canvis en el calendari escolar
és que no s’ha tingut en compte l’opinió dels docents. Castaño ha explicat en declaracions a Cugat Mèdia que l’educació té moltes mancances i calien altres recursos i solucions amb més urgència que no pas l’avançament escolar. També s’ha sumat a la denúncia dels equips directius, que consideren que no hi ha prou temps per aplicar els canvis correctament. “Si que és cert que és una mica la sensació aquesta de fer les coses a corre-cuita. Perquè en aquest cas comptem amb molts menys dies i hores per preparar-ho tot”. El mestre de l’Institut-Escola Catalunya ha insistit que no són mesures pedagògiques. Creu que hi haurà molts alumnes que no es presentaran a l’inici del curs perquè encara seran de vacances. Bonamusa comparteix les mateixes preocupacions. Considera que l’horari intensiu implica que els nens que estan començant un procés d’adaptació només veuen la seva mestra els matins i perden part d’aquest procés. També ha volgut fer palesa la falta de recursos i la necessitat de tenir més professors, pedagogs i psicòlegs. Explica que a l’escola les decisions són lentes i s’han de meditar i reflexionar. És important arribar a consensos i no prendre-les unilateralment. “La campanya publicitària ha estat un despropòsit. Personalment, penso que hi ha hagut una manca d’escolta per part del departament. Han anat a publicitar i no a escoltar”. Ha afegit que li ha fet mal la manera en com han jugat amb la feina que estima. “Juguen amb nosaltres. Juguen amb els mestres, juguen amb l’educació i això sap greu”. Fins i tot els punts positius de la mesura tenen mancances en la seva aplicació. A la mestra del Turó de Can Mates li agrada la idea d’universalitzar les activitats de lleure per assegurar que els infants estiguin ben atesos durant el període de setembre, quan els pares ja treballen. Però els mestres no se’n poden ocupar, explica. Ella hauria donat aquesta tasca als professionals de menjador i monitors de lleure, que considera que són gent molt preparada. Tampoc compra la justificació de la conciliació entre els horaris dels pares i dels infants. Considera que qui s’ha d’adaptar són les empreses als nens i no al revés.

