Les escoles Ferran i Clua, Pi d’en Xandri i Joan Maragall, juntament amb 36 centres de Barcelona, han participat en un estudi elaborat pel Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), que conclou que els alumnes d’escoles amb major contaminació ambiental tenen un menor desenvolupament cognitiu. En la investigació, el CREAL ha seguit durant més d’un any 274 estudiants de 2n, 3r i 4t de primària.
L’estudi, fet entre el gener del 2012 i el març del 2013, sosté que els infants d’escoles poc contaminades van experimentar un creixement de les funcions cognitives essencials per a l’aprenentatge d’un 11%. Els índexs de les escoles amb nivells de contaminació més alts van tenir un creixement cognitiu d’un 7%. La coordinadora del projecte, Mar Álvarez, ha explicat a Cugat.cat que van escollir l’escola Pi d’en Xandri i Ferran i Clua per a l’estudi per ser centres amb menys incidència de contaminació i l’escola Joan Maragall com a punt cèntric amb major trànsit de cotxes.
Mar Álvarez
Tot i que existeixen diferències entre els tres centres locals participants per la seva ubicació, tots ocupen posicions per sota de la mitjana de contaminació de l’estudi, tal com comenta Álvarez.
Mar Álvarez
Per reduir els nivells de contaminació, el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental recomana que els autobusos, a més de portar filtres de partícules, apaguin els motors quan es fa la recollida dels infants. També aconsella que els pares que porten els seus fills a l’escola en vehicle privat els deixin a una distància de 100 metres del centre educatiu.

