Borja Vilaseca: 'Les escoles industrials han quedat completament obsoletes'

Activista educatiu

Vilaseca està a punt d'obrir el seu primer centre educatiu, Terra, a Valldoreix


  • Comparteix:

Borja Vilaseca / Foto: Cedida

Borja Vilaseca / Foto: Cedida

La primera escola de l'escriptor, emprenedor social i activista educatiu, Borja Vilaseca, obrirà portes el curs vinent i ho farà a Valldoreix. Vilaseca, que s'autoanomena 'agitador de consciències', presenta un projecte educatiu que porta per nom Terra on s'aplicarà una pedagogia basada en la 'psicologia de l'innat' on els infants i joves són considerats 'llavors que en si mateixes contenen tota la informació necessària per a desenvolupar-se'. Vilaseca ha explicat a Cugat Mèdia que l'escola Terra és un centre privat homologat pel departament d'Educació que començarà el curs 2024-2025 amb alumnes d'infantil (de tres i quatre anys) i s'anirà ampliant cada curs amb oferta fins a la primària, la secundària i el batxillerat.

ESCOLTA-HO

Per què has decidit ubicar l'escola Terra a Valldoreix?
Ens agrada moltíssim la zona perquè està molt a prop de Barcelona. També per l'entorn natural i pel tipus de gent que hi viu. Les persones tenen una mentalitat més oberta, més lliberal, més progressista... i ens adonem que en aquestes àrees els pares i mares estan una mica més, encara, compromesos amb una educació més innovadora. Fent una investigació del mercat vam veure que era una oportunitat molt bona i, a més, vam trobar un edifici que compleix els requisits necessaris per desenvolupar Terra.

Què tindrà d'especial aquesta escola que no tinguin altres projectes de l'entorn? Què té d'especial l'escola Terra?
El que té d'especial és la metodologia pròpia que l'anomenem: les onze dimensions de l'educació conscient. Nosaltres veiem els nens i les nenes com a llavors, i cada llavor té un potencial, té una intel·ligència, té un talent i una passió més enllà de les competències convencionals, del currículum de les escoles estandaritzades. D'una forma completament homologada pel departament d'Ensenyament, nosaltres els desenvolupem i els acompanyem perquè creixin en aquestes 11 àrees que són, bàsicament, la dimensió corporal, emocional, espiritual laica i també artística, científica, social, comunicativa, emprenedora, financera, tecnològica i ecològica. Aquests nens i nenes seran acompanyats en tot moment perquè puguin desenvolupar tot el seu potencial intrínsec. El protagonista és l'alumne i volem que es conegui a ell mateix, que quan acabi el curs amb 18 anys tingui una noció molt clara de qui és i quin és el seu propòsit, i tingui una caixa d'eines d'educació emocional i d'educació emprenedora per fer front als reptes de la vida i, no només, per descomptat, preparar-se per a la prova de la Selectivitat. Un altre valor afegit és que nosaltres som experts, no només en educació conscient, sinó en autoconeixement. Fa 17 anys que investiguem com funciona l'ésser humà: ment, cos i esperit. Tot el nostre professorat, que anomenem acompanyants, són persones transformades en una actitud i una motivació transcendent en aquest sentit. Per tant, Terra ve a ser una comunitat educativa de persones conscients, completament motivades en transformar l'educació, i el nostre primer projecte en aquest sentit serà el de Valldoreix.

Terra és l'escola a la qual t'hauria agradat haver anat de petit?
Doncs mira aquest és un dels nostres lemes. Jo era el gamberro de la classe, el pallasso, el rebel, i la veritat és que ara m'he trobat alguna professora que sap del projecte i no s'ho pot creure. Per a mi l'escola no va ser una experiència molt positiva en aquest sentit perquè no encaixava amb els meus talents i la meva intel·ligència. La meva forma de ser no encaixava amb aquest currículum tan estandaritzat de les escoles industrials. Tots els que formem part de Terra som persones que la nostra passió i el nostre propòsit és transformar l'educació perquè sigui personalitzada i que totes les persones puguin desenvolupar els seus talents, independentment, de quins siguin. Que no pugui haver-hi aquest fracàs escolar que cada cop més està molt present a les escoles i entenent que cada ésser humà és únic. Hem d'entendre aquesta intel·ligència particular de cada nena i nena perquè el pugui desenvolupar, i aquesta és la nostra passió, que els nens i les nenes quan creixin puguin honrar la seva singularitat, però estant molt ben preparats, insisteixo, pels reptes del segle XXI. Des del nostre punt de vista les escoles industrials, fa dècades, que han quedat completament obsoletes.

Amb una experiència com la teva, la tria d'escola per als teus fills, devia ser un tema molt important. No sé què vas tenir en compte a l'hora de fer la tria i si no t'hagués agradat, fins i tot, haver començat abans amb aquest projecte per poder haver portat els teus fills?
Doncs sí, la veritat. Els meus fills tenen 9 i 11 anys i, en principi, no podran gaudir de l'escola Terra i ells, en gran part, han estat la meva motivació. Per a mi aquest ha estat un gran tema. Al final és veritat que els principals educadors som els pares. Ells han estat la meva inspiració perquè quan un es converteix en pare, totes aquestes qüestions adquireixen una transcendència major. Els tinc molt presents i ens han ajudat, juntament amb altres nens, com els agradaria que fos aquesta escola. Veurem quins nens i quines nenes sí que poden gaudir perquè, insisteixo, aquest projecte és transcendent. Per a nosaltres, canviant l'educació, canviem el món. Comencem amb Terra Valldoreix, però la visió que tenim és que tot el que aprenguem aquí ho podem extrapolar a moltes altres escoles.

Entrant en alguna escola? O creant una altra escola, fins i tot, en un futur, més enllà de Valldoreix?
Terra s'emmarca dins un projecte més gran que anomenem Utopical Labs, que bàsicament és un hub d'educació conscient i que té la finalitat, precisament, de transformar l'educació. Estem en converses per veure com començar, a poc a poc i amb bona lletra, a muntar una xarxa d'escoles Terra. Tenim molts contactes internacionals, hi ha moltes persones que ens segueixen a les xarxes socials i estan molt interessades perquè cada cop hi ha més persones conscients i despertes que s'adonen que necessitem un canvi en l'educació. A més, estem en converses amb el que va ser conseller d'Educació, Josep González Cambray, per veure de quina manera es pot introduir aquesta educació conscient a l'àmbit públic. Cada cop ens estan contactant més escoles industrials on s'estan adonant que, efectivament, cal transformar d'arrel l'educació perquè sigui una educació més emocional i més emprenedora. Tenim unes línies de feina i de treball, que una d'elles és crear aquesta pedagogia, però la visió és molt més gran i això és al que dedicarem la resta de la nostra vida.

Aquest model de Terra és més habitual a altres països europeus i aquí estem més endarrerits amb el model?
Nosaltres tenim molts referents i de Sant Cugat també. És a dir, afortunadament hi ha cada cop més pares i mares, més educadors i més pedagogs que estan qüestionant-se la forma en la qual van ser educats i estan liderant una revolució educativa. Hi ha moltes escoles que són grans referents i moltes d'aquestes estan al nord d'Europa. Sempre es parla de Finlàndia, però hi ha altres països molt interessants. Per exemple, hi ha una escola meravellosa que es diu Green School a Bali. És a dir, hi ha molts projectes que ens inspiren, afortunadament. Això va de sumar perquè el que ens interessa a tots és que canviï l'educació, independentment de quin projecte la canviï. Jo crec que al llarg del segle XXI, les escoles industrials tal com les coneixem, desapareixeran i es transformaran, però és quelcom necessari i urgent, sobretot, per la palanca que fa la intel·ligència artificial, que deixarà completament obsolet una part del mercat laboral, és a dir, milions de feines. Això ens farà entendre que la forma en la qual hem anat educant a les noves generacions no pot continuar igual. Totes les escoles estan condemnades a transformar-se en la direcció que estan liderant molts moviments que s'emmarquen dins el paraigua de l'educació alternativa i innovadora que demà passat espero que se l'anomeni una educació conscient. Posar-li consciència per què eduquem, per què serveix i com hem d'acompanyar a aquestes noves generacions perquè tinguin oportunitat de ser més felices, visquin una vida amb més sentit i també es puguin adaptar i prosperar a un mercat laboral amb tecnologia artificial. Per això hem de potenciar el més humà de la nostra humanitat. En aquest sentit, Terra aportarà la seva petita contribució.

Com voleu que sigui la relació amb la ciutadania que us envolta?
Volem que Terra tingui arrels a la comunitat. Ens estem donant a conèixer al barri, en l'àmbit institucional i també a les famílies i a les escoles bressol. La visió és que som més que una escola. M'agrada molt la paraula "comunitat" i la comunitat està composta pels nens i les nenes, els pares, les mares, els acompanyants... i una mica la gent que envolta al barri, perquè al final l'escola ha de ser un punt de partida i nosaltres també volem fer algunes activitats guiades fora de l'escola, que coneguin l'entorn i, sobretot, un de tan bonic com és Valldoreix, i un entorn tan ple de natura. La idea és que a mesura que anem caminant, tota la gent de Valldoreix, i també de Sant Cugat, ens pugui conèixer. A més, l'escola a les tardes oferirà propostes educatives per a pares i mares, educadors... perquè volem aprofitar al màxim les instal·lacions tan meravelloses que estem reformant perquè no només s'eduquin els nens, sinó que també ens hem d'educar els adults perquè també hem de qüestionar la nostra mentalitat per poder proposar una coherència entre el que s'ensenya a l'escola i també el que els nens viuen a casa.

L'Eneagrama de la personalitat influirà d'alguna manera a Terra?
La veritat és que sí (i riu). L'Eneagrama és una eina meravellosa que a mi, personalment, em va transformar amb 24 anys, i ara que ja tinc 42 em continua apassionant. Fa una radiografia de nou tipus de personalitat. Una radiografia de l'ombra de l'ésser humà, de l'ego. L'Eneagrama és una de les moltes eines d'autoconeixement. Insisteixo, fa 17 anys que desenvolupem altres projectes educatius per tal que, al final, els nens i les nenes gaudeixin de les millors eines per fer front a la vida amb una actitud conscient que els hi permeti ser persones madures, resilients i que puguin fer front a tots els reptes que implica estar viu.

Terra és una escola privada i si et fixes en els preus, no són accessibles per a tothom. Teniu pensat algun sistema de beques?
Comencem en l'àmbit privat perquè nosaltres, sent una escola homologada i després de llegir-nos tota la llei d'educació que és molt més laxa del que inicialment pensàvem, creiem que, tot i això, per fer la nostra petita revolució, necessitem gaudir d'aquesta llibertat que et dona l'àmbit privat que, evidentment, no està a l'abast de tothom. Més endavant, a través de la fundació, volem obrir un pla de beques. La nostra vocació és social i la nostra missió no és crear una escola, la nostra missió és transformar l'educació i això no només s'ha de fer en l'àmbit privat, però volem començar en l'àmbit privat per desenvolupar aquesta metodologia que després podem introduir, tant de bo, a l'àmbit públic i concertat i, insisteixo, a tota la xarxa de formar pares i mares. Tot això serà possible gràcies a la participació de cada cop més gent que s'està afegint al projecte com inversors, mecenes, emprenedors... o sigui, hi ha molta gent darrere d'aquest projecte i, tant de bo, que entre tots puguem democratitzar l'educació conscient.

T'ha ajudat a definir el tipus d'escola que volies crear, l'experiència amb el teu projecte orientat a màsters i cursos de desenvolupament personal Kuestiona?
Al final tot és una conseqüència. Vaig tocar fons amb 19 anys i tot això venia d'una relació tortuosa amb la meva família. Amb l'educació que vaig rebre, l'escola... El tema de l'educació ha estat molt personal. Tot el que faig té a veure amb el que he viscut com a fill i després com a pare. Primer, vam desenvolupar Kuestiona, que és com una universitat en línia, que és per la crisi dels 40, per gent que es vol transformar, reinventar... conèixer-se a si mateixa. Més tard vam desenvolupar l'Acadèmia, que és per a la crisi dels adolescents, que bàsicament és un programa d'educació emocional. El següent pas coherent, que per a mi és la veritable revolució, és muntar una escola, crear i desenvolupar una metodologia per a nens i nenes d'1 a 18 anys. Tot el que hem après en aquests darrers 17 anys sobre la condició humana, de com som els éssers humans, com funcionem i que necessitem veritablement per ser feliços i viure conscientment, que tot això ha estat un camí d'aprenentatge meravellós.

En l'etern debat "això s'aprèn a casa / això s'aprèn a l'escola", quina part de l'educació creus que recau en la família i quina recau en els centres educatius i el professorat?
Per a mi els pares tenen una responsabilitat del 80%. La influència dels pares és majúscula. Tu eduques per qui ets, per com et sents, per com tractes els teus fills, per com tractes la parella, per com vius la vida, per quins valors estàs honrant. Tu eduques per com estàs interiorment quan interactues amb els teus fills i això és l'exemple de vida que els hi dones. Ets el seu referent, tant si hi ets com si no hi ets. Això és el que més marca a la vida a un ésser humà. Això no ho dic jo, ho diuen tots els experts en l'àmbit de l'educació i la pedagogia. Si tenim un lloc on poder inspirar els pares i les mares o un lloc on venen pares i mares ja treballats de casa, conscients, creem una comunitat educativa on aquest 20%, que també és molt important, serveix perquè els nens socialitzin i desenvolupin una sèrie de fortaleses, competències, vivències i visions que reforcin aquesta influència dels pares. El que s'està ensenyant ara a l'escola, des del nostre punt de vista, és que no cobreix les necessitats formatives perquè és molt de memoritzar, càlculs matemàtics i sí, cultura general, que està molt bé, però nosaltres veiem una educació orientada al desenvolupament del qual és l'actitud, de competències, de fortaleses, d'eines... que al final es preparin per a la vida i que puguin profunditzar molt més del que podrien fer-ho a casa perquè els pares treballen i després quan estan amb els fills volen gaudir de la vida, fer plans divertits... llavors l'escola quan es concep des d'aquesta perspectiva sí que pot ser una acceleradora de creixement i d'aprenentatge brutal. La mescla entre pares conscients en educació emocional i una escola que veu els nens com un potencial enorme. Nosaltres tenim la curiositat enorme de veure com serà la primera fornada de nens i nenes de Terra amb 18 anys amb aquesta col·laboració entre escola i pares. Per descomptat, els pares són els referents i els educadors més importants.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.

Publicitat