Opinió

Opinió

Cotxes a gas? No, gràcies!


  • Comparteix:

jordi.pares

Jordi Parés


Publicat: el 20/abril
Opinió| Columnes
PDF |

La humanitat té un repte descomunal que és aconseguir en un període breu la transformació del model energètic que ens ha servit com a palanca del desenvolupament econòmic, en especial als països del primer món i de retop als països productors dels recursos fòssils que han estat a l'origen d'aquesta utilització, podríem tranquil·lament parlar de malbaratament en els darrers dos-cents anys de la nostra història. I tenim dues conseqüències a tocar, la primera és el canvi climàtic i, la segona, igualment impactant, és que estem exhaurint els recursos que ens ofereix la terra.

S'imposa doncs, la contenció en la despesa, l'aprofitament dels recursos i la reutilització i el reciclatge fins a poder afirmar que basem els cicles de producció en cicles d'economia circular, on tot el que és necessari es treu del que ja existeix en les extraccions fetes en aquests darrers 200 anys i que no cal espoliar més la natura per a continuar subsistint.

En aquest context, hi ha una marca de cotxes que anuncia un cotxe híbrid que funcionarà amb gas natural i amb gasolina ... Això ja fa temps que està inventat, molts taxis de Barcelona, quan el butà era barat, portaven en els seus cofres un parell de bombones de butà que alternaven a la seva conveniència. No és aquesta la solució, ja que continua sent la pervivència dels combustibles fòssils contaminants, quan el que reclamem i s'ha d'imposar en terminis molt immediats és :

- Anar més a peu o en bicicleta (energia endògena animal)
- Substituir progressivament el transport privat individual pel transport col·lectiu públic, o com a mínim compartit.
- Electrificació general del transport de petit recorregut (fins a 200 Km/dia)
- Trens de rodalies electrificats, passatgers i/o càrrega, per transports de mitjos i llargs recorreguts.
- Per grans desplaçaments, en trajectes no electrificables, la utilització de l'hidrogen, per exemple, obtingut a partir d'energies renovables.

I per descomptat, tota la producció elèctrica que es necessiti per fer funcionar el sistema, obtinguda per mitjans renovables i no contaminants.

La ciutadania hem d'exigir aquests canvis, altrament en una o dues generacions ens podem veure abocats a desequilibris de difícil superació. No ens poden enganyar anunciant cotxes mixtes o híbrids que, tant sobre el planeta terra per una com per l'altra banda, consumiran productes fòssils.

Tenim al davant i com a enemic irreconciliable amb els interessos de la població, i en especial de les capes socials més desprotegides, als grans lobbys del petroli, de la indústria automobilística, l'oligopoli elèctric i les grans entitats financeres.

Doncs tenim molta feina per endavant!!!

JORDI PARÉS I GRAHIT és representant d'ICV-EUiA a la Comissió de seguiment de l'agenda XXI




TAMBÉ ET POT INTERESSAR



Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.

Aconsegueix els vídeos de Cugat TV en DVD

Mira el catàleg de la Botiga de cugat.cat