ATENCI

Av韘 preventiu de contaminaci atmosf鑢ica a Catalunya

AV蚐

L'onada de calor arriba a Sant Cugat

Opini

Economia col穕aborativa: usuaris o clients?


  • Comparteix:

ramon.gutierrez

Ramon Guti閞rez


Publicat: el 25/gener
Opini| Columnes
PDF |

Aquesta setmana, arran del tancament patronal dels taxistes, s'ha exemplificat el xoc entre el m髇 dels 'vells taxis' i la 'nova economia col穕aborativa' dels vehicles de transport amb conductor (VTC). Actualment vivim en una 鑠oca d'eufemismes on les paraules acostumen a significar m閟 que els subjectes als quals es refereixen. Parem, doncs, i dediquem un moment a la reflexi.

Comencem per definir l'economia col穕aborativa. Aquesta es basa en deixar, llogar, comprar o vendre productes en funci de necessitats espec韋iques i no tant en els beneficis econ騧ics. En aquestes transaccions els serveis s髇 considerats b閚s d'intercanvi i, normalment, est arrelat en les noves tecnologies, mitjan鏰nt les quals es posa en contacte la persona que ofereix el producte o servei amb la persona que t la necessitat concreta.

S髇 Uber o Cabify exemples d'economia col穕aborativa? En principi ho semblen, perqu posen en contacte dues persones que intercanvien serveis a canvi de diners. Per aix no 閟 aix ja que aquest servei no existiria sense l'aplicaci, que 閟 indispensable tant per als conductors com per les persones que volen fer un despla鏰ment urb. L'aplicaci tamb influencia decisivament en les condicions de les prestacions realitzades pels conductors.

Aix doncs no ens trobem en un cas d'economia col穕aborativa, simplement ens trobem en el cas d'una empresa de serveis en l'鄊bit del transport. Un clar exemple de com el neoliberalisme globalitzat juga amb les diverses legislacions nacionals per primer, copar tot el mercat en el seu 鄊bit d'actuaci eliminant la compet鑞cia i despr閟, guanyar tants beneficis econ騧ics com sigui possible.

Estem deixant que aquesta nova iteraci de l'economia capitalista, manipulant el llenguatge, ens canvia 'nou' per 'vell' deixant pel cam que estem deixant de ser usuaris d'un transport p鷅lic que fa un servei homologat i regulat per l'administraci, on les persones que hi treballen tenen unes condicions de treball dignes per passar a ser clients d'una empresa privada, amb tarifes fluctuants depenent de la demanda i que precaritzen tant com poden els seus treballadors i treballadores.

RAMON GUTI蒖REZ 閟 el portaveu d'ICV-EUiA



Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta not韈ia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Av韘 important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opini expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il穕egal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel穕ar el dret de publicaci als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.

Aconsegueix els v韉eos de Cugat TV en DVD

Mira el cat鄉eg de la Botiga de cugat.cat