Els cotxes de més de 20 anys no podran circular els dies feiners per l'entorn de Barcelona a partir del 2019

Un moment de la reunió de la cimera per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona / Foto: ACN

Societat

Publicat el 6/mar/17 per Acn / A Triadó

Els cotxes matriculats abans de l'1 de gener de 1997 i les furgonetes amb matrícula prèvia a l'1 d'octubre de 1994 no podran circular per l'entorn de Barcelona els dies feiners a partir de l'1 de gener del 2019. Això afectarà 106.018 turismes, un 7% respecte al total del parc mòbil, i 22.049 furgonetes, un 16%. La mesura afecta 40 municipis, inclòs Sant Cugat.

Cada població podrà aplicar restriccions més estrictes. A més, a partir del proper 1 de desembre, aquests mateixos vehicles estaran restringits en episodis contaminants. Aquests són alguns dels acords que s'han pres aquest dilluns durant la cimera sobre la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona, liderada per la Generalitat, l'Àrea Metropolitana (AMB), la Diputació i l'Ajuntament de Barcelona. Les tres institucions estudiaran també la implantació d'un possible peatge per congestió.

L’acord també preveu incentivar la renovació dels parcs de vehicles per vehicles de baixes emissions mitjançant ajuts, bonificacions en els peatges o en els impostos de circulació, amb la promoció del distintiu de flotes i la creació de punts de recàrrega del vehicle elèctric i altres combustibles alternatius.

Mesures de l'AMB
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat aquest gener un paquet de 33 mesures destinat a reduir el nivell de contaminació atmosfèrica a la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric, on se superen sovint els nivells màxims de concentració de partícules en suspensió, com Sant Cugat. Amb un pressupost de 46 milions fins el 2019, el pla preveu mesures que s'aniran implantant de manera progressiva i adaptada als municipis de la restricció dels vehicles més contaminants a les rondes de Barcelona i al seu perímetre interior, un protocol d'actuació per a episodis d'alta contaminació i la Targeta Verda Metropolitana, un nou títol de transport gratuït durant tres anys per als propietaris de vehicles contaminants que els desballestin.

Propostes de l'Ajuntament
El ple de Sant Cugat va acordar al gener instar la Generalitat i el govern espanyol a implantar la velocitat variable o una mesura alternativa per disminuir la contaminació atmosfèrica a l'AP7 i a la C16, dues vies amb pas per la ciutat.