Dues adolescents amb l'ordinador / Foto: Ajuntament de Sant Cugat (Lluís Llebot)

El 70% de mares i pares no supervisa l’ús de la tecnologia dels seus fills

17/03/2022

UNICEF ha fet públic l’estudi Impacto de la tecnologia en la adolescencia. Relaciones, Riesgos y oportunidades. Un estudio comprensivo hacia el uso saludable de las TRIC. L’estudi s’ha fet amb una mostra de 50.000 alumnes d’entre 11 i 17 anys de tot l’Estat espanyol, i té per objectiu conèixer els hàbits d’ús d’internet, de les xarxes socials, els videojocs i el joc en línia de l’alumnat de l’ESO, així com identificar pràctiques de risc en línia. 

L’informe aporta una radiografia valuosa sobre tinença i usos, amb dades com per exemple: 

  • El 98,8% dels adolescents disposa de telèfon mòbil amb connexió a internet, al qual accedeixen als 11 anys de mitjana. 
  • 1 de cada 4 disposa de dades il·limitades. 
  • Els 4 usos més habituals a la xarxa tenen a veure amb finalitats relacionals o lúdiques. El cinquè és la realització de tasques escolars.

L’estudi també dona titulars preocupants, com ara, que el 33% dels alumnes podria estar desenvolupant un ús problemàtic d’internet i de les xarxes socials. Molts mitjans se n’han fet ressò d’aquestes dades, i paraules com addicióperill, o enganxats han aparegut a molts titulars.

Igualment preocupants són les dades referents al paper dels progenitors i el grau de supervisió i/o control parental que hauríem d’estar exercint.

Segons els i les joves enquestades, 

  • Un 29,1% refereixen tenir algun tipus de supervisió dels seus pares i mares en l’ús de la tecnologia. 
  • Un 23,9% tenen algun límit horari. 
  • Un 13,2% refereixen tenir algun tipus de limitació en el consum de contingut. 

aquestes normes i límits es redueixen a la meitat en la segona etapa d’ESO. És a dir, un alt percentatge de mares i pares no exerceixen el seu rol de vetllar per la seguretat i el benestar dels seus fills i filles pel que fa a l’ús de la tecnologia i la identitat digital. 

Altres dades de l’informe van en la mateixa línia. En l’ús dels videojocs, la supervisió és igualment insuficient, atenent al fet que els videojocs constitueixen un important canal de socialització i d’interacció social, a través del qual els adolescents coneixen gent i fan amics. Per exemple, el 54,7% dels adolescents que juga habitualment, ho fa a jocs designats per la PEGI com no adequat per a menors de divuit anys.

A internet, també som mares i pares. Si els acompanyem en tot els àmbits de la vida i vetllem perquè mengin bé, perquè dormin les hores suficients, perquè  tinguin relacions socials i hàbits saludables, perquè aprenguin a l’escola, perquè tinguin accés a oci cultural… perquè no els acompanyem en una part igualment transcendent com és l’ús de la tecnologia i la seva vida a internet? 

L’informe d’UNICEF també mostra que si les famílies estan implicades, les taxes de risc baixen gairebé a la meitat. Ja sabíem que cal ajudar-los i acompanyar-los en la seva vida digital, ara també tenim les dades que ho constaten. A què esperem a fer-ho? Al web de l’eduCAC t’oferim eines per facilitar-te la feina, consulta la secció de famílies eduCAC

Article CAC complet, aquí.

Més Apunts

Captura d'una imatge del vídeo que ha elaborat Educac sobre el 'sharenting'

Fer-se gran a les xarxes: els riscos dels sharenting

10/11/2022

Si una cosa generen les xarxes socials són polèmiques de tota mena. Més o menys buides de contingut i transcendència segons els casos, aquesta setmana a l’eduCAC ens fixem en una per les implicacions que té per als infants, els joves i per a la nostra pròpia educació mediàtica.

Les nenes cuiden, els nens actuen

03/06/2022

El Ministerio de Consumo, l’Asociación Española de Fabricantes de Juguetes i Autocontrol han acordat un protocol per impulsar la igualtat de gènere en la publicitat infantil, per evitar representacions que fomentin els biaixos de gènere.

Apunts - Protecció del menor en el món digital

Protecció dels menors en el món digital

01/09/2020

Díptic elaborat pel CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) com a guia per a les famílies per tal d’ajudar els infants i adolescents a separar el que són activitats recreatives i educatives del que poden ser riscos. Font: EduCAC

Apunts - Fake news

Les “fake news” a internet

02/03/2020

Informe introductori del CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) sobre l’abast del fenomen de les “fake news”, notícies falses o desinformació a internet.

Apunts - Detecta fake news

“Fake news” com les podem detectar

03/02/2020

Els mitjans de comunicació, fins ara de capçalera, han estat substituïts per les xarxes socials, que ens faciliten un flux continu i inesgotable d’informació en aparença neutre. Però, ho és realment?