Les nenes cuiden, els nens actuen

03/06/2022

El Ministerio de Consumo, l’Asociación Española de Fabricantes de Juguetes i Autocontrol han acordat un protocol per impulsar la igualtat de gènere en la publicitat infantil, per evitar representacions que fomentin els biaixos de gènere. Aquest protocol, que entrarà en vigor l’1 de desembre, abans de la campanya de joguines de Nadal i Reis, vol evitar, entre d’altres, que el color rosa s’associï amb les nenes, també prohibir que hi hagi una indicació directa del gènere de la joguina (és a dir, això és per a nenes, això és per a nens), la representació sexualitzada de les nenes i l’associació de joguines amb rols de gènere. 

Com representa a nens i nenes la publicitat de joguines? Segons el darrer informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya sobre la campanya de joguines de Nadal de l’any 21/22, la publicitat adreçada a la població infantil persisteix a concentrar els rols estereotipats en les nenes: el 43,2% dels espots de joguines analitzats contenen representacions d’estereotips de gènere, i 8 de cada 10 d’aquests estereotips són femenins

És a dir, les nenes tenen cura de ninots, nines i mascotes, i ho fan en decorats de color pastel, i amb un llenguatge ple de diminutius que parla de pentinats, vestimenta i emocions. Els nens, en canvi, competeixen amb vehicles i ninots o videojocs, fan punteria i construeixen, amb colors foscos o vermells i amb un llenguatge on predomina la lluita, la competició, la conducció o les armes. 

La publicitat ens influencia, genera un imaginari col·lectiu en el qual ubiquem la nostra societat i la nostra manera de viure. Per això és molt important prendre consciència de la seva capacitat de condicionar la nostra mirada, i saber detectar els anuncis sexistes en la publicitat, és a dir, aquells que atorguen posicions i rols diferenciats a homes i dones, i/o aquells que són discriminatoris amb qualsevol dels sexes. 

Per això, i mentre esperem que la indústria s’autoreguli, a l’eix Anuncis no sexistes, de l’itinerari Perspectiva de gènere de l’eduCAC us proposem treballar amb l’alumnat els paràmetres fonamentals del llenguatge publicitari, per reflexionar tot seguit sobre la transmissió de valors i ideologia a través de la publicitat. Trobareu diverses activitats que us permetran treballar des del currículum la comprensió lectora i l’expressió oral i escrita de textos publicitaris, i anar un pas més enllà analitzant el sexisme en la publicitat. 

I si voleu acabar el curs amb una activitat que segur que engrescarà al vostre alumnat, al projecte d’aula Anunciem valors trobareu totes les passes per gravar un anunci audiovisual per promoure valors positius. 

Més Apunts

Captura d'una imatge del vídeo que ha elaborat Educac sobre el 'sharenting'

Fer-se gran a les xarxes: els riscos dels sharenting

10/11/2022

Si una cosa generen les xarxes socials són polèmiques de tota mena. Més o menys buides de contingut i transcendència segons els casos, aquesta setmana a l’eduCAC ens fixem en una per les implicacions que té per als infants, els joves i per a la nostra pròpia educació mediàtica.

Apunts - Protecció del menor en el món digital

Protecció dels menors en el món digital

01/09/2020

Díptic elaborat pel CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) com a guia per a les famílies per tal d’ajudar els infants i adolescents a separar el que són activitats recreatives i educatives del que poden ser riscos. Font: EduCAC

Apunts - Fake news

Les “fake news” a internet

02/03/2020

Informe introductori del CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) sobre l’abast del fenomen de les “fake news”, notícies falses o desinformació a internet.

Apunts - Detecta fake news

“Fake news” com les podem detectar

03/02/2020

Els mitjans de comunicació, fins ara de capçalera, han estat substituïts per les xarxes socials, que ens faciliten un flux continu i inesgotable d’informació en aparença neutre. Però, ho és realment?