Entrevista

Carme Trinidad: 'No hi ha generacions perdudes'

La psicòloga i formadora d'EdBuilding repassa en una entrevista els efectes de la crisi del coronavirus sobre l'aprenentatge dels infants


  • Comparteix:

Carme Trinidad / Foto: Inez del Prado

Carme Trinidad / Foto: Inez del Prado

Els efectes del confinament i les mesures de retorn a l'escola sobre els infants són una de les incògnites de l'inici de curs. La psicòloga especialista en neuroeducació i formadora d'EdBuilding Carme Trinidad assenyala en una entrevista a Cugat Mèdia que cal 'mantenir la serenor' i que la situació no provocarà dèficits d'aprenentatge si dotem els alumnes d'estratègies per organitzar-se, planificar-se i ser autònoms.

Escolta-ho

Una situació com la d'aquest 2020 pot afectar el desenvolupament dels infants?
Sense menystenir la gravetat ni l'excepcionalitat de la situació afectarà com qualsevol altre esdeveniment a l'aprenentatge dels infants. Si el vivim amb serenor, amb confiança i amb eines pot ser fins i tot beneficiós. Si el vivim amb estrès, sense gestionar-lo i amb angoixa descontrolada afectarà els infants perquè els estats emocionals travessen tots els processos d'aprenentatge.

I des del punt de vista de desenvolupament, la situació afecta més als més petits o als més grans?
L'aprenentatge serà diferent perquè el cervell és diferent i aquí hi participarà la mà dels mestres i educadors. Tenen moltíssima capacitat d'autoaprenentatge, el que hem de fer és ser al seu costat i anar-los guiant. Sí que hi ha diferències entre els més petits i els més grans, els primers són esponges com s'ha dit sempre. Aprofitem-ho. Sobre els grans, pensant en l'institut, els hem de dotar de moltes estratègies per organitzar-se, planificar-se i prendre autonomia al seu aprenentatge.

La situació pot ajudar també a què els infants i joves prenguin més consciència que formen part de la societat i tenen una responsabilitat?
És una gran oportunitat en aquest sentit. El fet d'establir determinades rutines que els fa pertànyer a una comunitat és un dels elements que travessa l'aprenentatge. És molt més divertit aprendre en comunitat. Si perquè aquest contacte sigui possible jo he de mantenir certes rutines de prevenció, sanitat i seguretat aprendré que sóc responsable envers a mi i als altres.

Quins efectes té la manca de socialització que hauran patit alguns infants?
És una de les coses que hem de vigilar en aquesta tornada. Els nois i noies tenen moltes ganes de retrobar-se amb amics i companys perquè aprenen molt més en la relació entre ells i cooperant que no pas amb els adults. Aquest curs haurem de cuidar molt aquesta part i les primeres setmanes haurien de ser de relació, d'aprendre a fer-ho d'una manera diferent.

Per exemple, amb aquell amic de l'altra classe amb qui no em puc comunicar, he de trobar estratègies per fer-ho. Els mestres tenen l'oportunitat per poder acompanyar aquest procés. Per altra banda, els grups bombolla són una oportunitat per enfortir el vincle, descobrir amics nous i que el mestre pugui conèixer molt més en profunditat aquell grup d'alumnes.

Què pot fer l'escola per donar aquest suport?
Cal acompanyar-los perquè expressin aquestes emocions, el malestar que puguin sentir. I gestionar-lo amb les eines que ja tenen els mestres habitualment. A més, també cal donar estratègies perquè ells puguin gestionar-la. La realitat és la que és i els nois i noies l'entenen perfectament la situació, porten molt de temps sense estar en contacte amb l'escola. Ja tenen al cap que la situació és diferent i que ens hi adaptarem.

I quan s'hagi de tornar a casa perquè s'ha produït algun cas?
Cal afrontar-ho amb moltíssima serenor. El fet que els nois i noies entenguin que els escenaris poden ser diferents ja prepara el seu cervell per al que pugui passar. I després disposen d'altres eines que no són només la presencialitat per continuar mantenint aquest vincle i aquest acompanyament emocional. Sovint caiem en l'exageració de les situacions perquè ens angoixen i són desconegudes. Hem d'afrontar-les amb molta calma i reflexió, a vegades no tenim temps però per això han estat treballant els mestres i els pares i les mares hem estat treballant.

S'ha arribat a parlar que es podria tractar d'una generació perduda?
Això és un mite, no hi ha generacions perdudes. El que no aprenguin ara, pel que fa a continguts concrets, ja ho aprendran. El que cal és preparar estratègies d'estudi i aprenentatge, fixar-nos en com s'ha d'aprendre i no en el què. I això es treballa transversalment al llarg de tota l'educació i formació com a adults.



Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.