Canvis de paradigma


  • Comparteix:

mireia.ingla

Mireia Ingla


Publicat: el 27/abr/17
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Aquest dijous començarà a funcionar a Sant Cugat la xarxa d'innovació local d'Escola Nova 21, amb la primera trobada entre els onze centres educatius de primària i secundària de la ciutat que donen suport a la implementació d'aquestes noves pràctiques d'aprenentatge. Sens dubte estem parlant d'un canvi de paradigma en la manera d'aprendre, però també en la manera d'ensenyar. De fet, el col·lectiu basa el seu projecte de canvi i transformació en un sistema d'aprenentatge mutu entre alumnes, mestres, escoles i societats. Dit en unes altres paraules, estudiants, famílies i comunitat docent ens haurem de reciclar.

Dit així sembla tan obvi que la pregunta que ens hauríem de fer no és si aquest canvi serà bo per als nostres fills i filles, sinó com és que no hi havíem pensat abans.

En una societat que pateix transformacions constants, un dels seus pilars fonamentals, com és l'educació, ha d’adaptar-se a aquestes grans transformacions. De fet, probablement d'aquí no massa temps, els nostres fills i filles hauran de dedicar-se a feines i ocupacions impensables en les darreres dècades del segle XX, pel que no té cap sentit que la manera de preparar-los sigui la del segle passat.

Certament, avui en dia els nostres joves tenen accés a qualsevol informació al moment, però això no vol dir que estiguin ben informats. Ara més que mai cal que els ajudem a aprendre a discriminar, a prioritzar i a ser rigorosos i això necessita forçosament un canvi, no només en les eines que es fan servir per a la seva formació, sinó també en la manera de tractar aquest volum d’informació.

L'altre gran objectiu d’aquesta nova manera d’ensenyar és aconseguir que totes les sensibilitats i els interessos dels nostres infants i joves estiguin reflectits en les nostres escoles. Massa sovint ens trobem, sobretot a la secundària, estudiants que es despengen del sistema, així com casos de fracàs escolar que tenen a veure amb el model docent desfasat dels nostres centres educatius.

I tot això ho hem de fer per tal que l’educació continuï essent un dels pilars fonamentals del nostre estat del benestar. Per tal d'aconseguir-ho hem de garantir l'accés universal a l'educació i alhora la qualitat del nostre sistema públic. Volem escoles adaptades a la realitat actual i a les veritables necessitats del nostre alumnat.

Quan parlem del futur dels nostres infants i joves no tot són flors i violes. Malauradament aquestes transformacions en l'àmbit escolar no sempre aniran acompanyades d'una millora social. Actualment veiem que les creixents desigualtats intergeneracionals, la precarietat, la incertesa i la vulnerabilitat social són característiques associades a la joventut, fins i tot en aquella que té formació universitària i això com a societat no ens ho podem permetre.

El futur passa per preparar els nostres joves, des de les escoles també, per a assolir un futur amb més justícia social i igualtat d'oportunitats per a tothom. Aquest sí que seria un canvi de paradigma revolucionari.

MIREIA INGLA és portaveu d'ERC-MES



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.