Enfortir el comerç. Enfortir la ciutat

Albert Salarich


Publicat: el 17/oct/22
Opinió| Columnes

El Mapa del comerç del Vallès Occidental 2021, publicat per l'observatori del Consell Comarcal del Vallès Occidental, estudia l'estructura comercial i aporta indicadors de salut comercial de la nostra comarca.

La tasca feta durant molts anys a Sant Cugat fa que hi aparegui com la segona ciutat del Vallès en nombre d'actius comercials o locals d'ús potencialment comercial amb activitat a l'interior (3.135), per darrere de Terrassa (6.058) i per davant de Sabadell (2.595), Rubí (2.061) i Cerdanyola (1.880) que configuren els top 5 de la nostra comarca que en total acumula 20.189 actius comercials.

Pel que fa a naus i locals buits, segons l'estudi, la nostra ciutat n'acumula 562 i compta amb un índex d'aprofitament comercial del 88,20%, aquest índex mesura la relació entre locals ocupats i el total de locals censats (actius més buits).

En canvi pel que fa a l'índex d'atracció comercial mitjà de la comarca és d'un 19,90% i Sabadell és el municipi amb el valor més alt, seguit de Barberà del Vallès, Castellar del Vallès, Ripollet, Matadepera, Sant Quirze del Vallès i Terrassa, tots per sobre de la mitjana comarcal. Sant Cugat, en canvi, es troba avui lleugerament per sota d'aquest índex i n'obté un 17,93%. Aquest índex té en compte els diferents sectors comercials de la nostra ciutat com poden ser el clúster d'equipaments per a la persona, equipaments per a la llar, establiments de cultura i lleure. Sant Cugat compta amb un índex més alt de serveis comercials que d'altres ciutats (1.349).

Ja disposem d'eixos comercials de Sant Cugat que apareixen també al top 40 dels eixos comercials del Vallès: carrer Santiago Rusiñol (2n), carrer Santa Maria (3r), carrer Valldoreix (10è), Av. Lluís Companys (24è) i Rambla del Celler (36è). En canvi, l'estudi identifica altres zones que no assoleixen la posició d'aquests darrers i que tenen marge de millora.

En aquest sentit, des de Junts per Sant Cugat vam dur al Ple de setembre la iniciativa "Pla Mercats de Sant Cugat" que permetria identificar i impulsar aquelles zones al voltant de l'àrea d'influència dels mercats municipals amb aquests com a centralitats comercials.

El Pla Estratègic de Comerç 2016-2019 ja contempla la potenciació de la marca ciutat i la potenciació de frescos, mercats i botigues, i l'impuls a la implantació dels APEU (Àrea de Promoció Econòmica Urbana) com a principals eixos estratègics necessaris a la ciutat. Som conscients que no tots els mercats necessiten les mateixes actuacions, el reptes en cada un d'ells són diversos, d'aquí que hem proposat una sèrie de mesures que venen a donar resposta a aquests reptes.

La iniciativa de Junts per Sant Cugat proposa anar més enllà en la projecció i gestió conjunta de tots els mercats de Sant Cugat i entorns (tot i la gestió existents de cada un d'ells). Generar marca i promoció conjunta a la ciutadania així com desenvolupar estratègies comercials conjuntes entre les diferents empreses dels mercats i les que es troben en els seus entorns. Incorporar una línia pressupostària per a la posada al dia d'aquelles instal·lacions que ho requereixen. Incentivar la renovació dels locals comercials. Posar la base en els Mercats i entorns com a futurs APEU a Sant Cugat i estudiar l'aprovació de bonificacions fiscals que augmentin l'atractiu de mercats municipals i els seus entorns per a la implantació de noves activitats. Així com facilitar l'agilització del procés de licitació de nous paradistes.

Estem convençuts que l'impuls d'aquestes centralitats incrementarà l'activitat econòmica als mercats i tots aquells comerços del seu entorn, i al mateix temps incrementarà l'arrelament social, fidelitzarà els seus visitant i enfortirà la ciutat.

Toca a l'equip de govern actual impulsar aquesta iniciativa acordada al Ple Municipal, per la nostra part des de l'oposició vetllarem perquè així sigui i continuarem aportant propostes de millora a la nostra ciutat.

ALBERT SALARICH és regidor de Junts per Sant Cugat