L’audiència d’internet supera la televisió per primer cop

01/09/2021

L’últim Estudi General dels Mitjans (EGM) va comportar una dada històrica: per primer cop internet va superar la televisió en audiència a Espanya. Així, la població ja fa servir més la xarxa que no la tradicional petita pantalla per informar-se, factor que s’accentua entre la gent jove. I és fa més necessari que mai que hi hagi una bona educació mediàtica.

Cugat Mèdia aposta per l’alfabetització mediàtica en un moment clau de canvi en la forma de comunicar-nos i informar-nos. Si l’any 2012 l’audiència d’internet era del 40%, en menys d’una dècada la penetració ha pujat al 84% (34,6 milions de persones), xifra que segons la segona onada de l’EGM 2021 comporta desbancar per primera vegada en la història a la televisió (82%). I si posem la lupa en les dades referents als joves, la penetració d’internet puja fins al 97,2% entre els 14 i els 19 anys, 97,4% entre 20 i 24 i s’enfila fins al 97,9% entre 25 i 34. En canvi, a partir dels 65 baixa un terç i en els més grans de 75 només és del 36,4%, mentre que en el cas de la TV es dona el factor contrari i l’accés dels menors de 34 anys va a la baixa com mostra que un 25% ja no hi accedeixi mai.

Amb tot plegat, cal tenir en compte també que les xifres no inclouen encara la plataforma d’streaming Twitch o l’aplicació més descarregada arreu del món, Tik Tok. Ara mateix tant una com l’altra són dues referències absolutes del jovent en l’oci i faran que tots aquests números vagin a més en els pròxims anys. Al mateix temps aquests dies s’ha fet públic el Digital News Report de Reuters, on es destaca com a nivell global les xarxes socials no paren de créixer com la primera opció a l’hora de buscar notícies entre els menors de 34 anys, passant en un any del 26 al 34%, quan l’accés directe a les notícies via mitjans baixa del 25 al 18%. El canvi de tendència s’accentua encara més amb la premsa escrita, que ha passat en només 8 anys del 61 al 26% com a primera opció de la gent per informar-se.

Les dades de l’EGM ofereixen altres punts interessants com el domini absolut del mòbil com a aparell per accedir a internet. Així, en menys d’una dècada observem com el telèfon ens ha canviat la manera d’informar-nos i de comunicar-nos. Hi ha un allau constant de dades i notícies complicat de gestionar, han variat els canals de comunicació i com hi arribem i cal una educació mediàtica als centres educatius i als mitjans per saber distingir què és veritat i com ho gestionem i assimilem. Des de Cugat Mèdia volem oferir aquest servei a la població a través del web Ull Crític (ullcritic@cugat.cat).

Més Notícies

‘El juego del calamar’: la sèrie que les criatures haurien d’evitar

18/10/2021

Què podem fer quan el contingut entra a casa o a l’escola? Cugat Mèdia en parla amb expertes ‘El juego del calamar’ és la sèrie de la qual tothom en parla. És una de les novetats de la plataforma Netflix, que tracta d’un grup d’adults que participen en una competició de jocs infantils en la […]

Una noia fa una fotografia per penjar-la a Instagram

Instagram afecta el nostre estat d’ànim?

13/10/2021

Instagram és una de les xarxes que ha irromput amb més força en els darrers anys i ja és la quarta en nombre d’usuaris a nivell mundial. Cap experiència sembla completa si no es comparteix amb amics, familiars i seguidors penjant una fotografia en aquesta plataforma, ja siguin les vacances, un dinar, anar al cinema […]

Cal preocupar-se per l’addicció dels joves als videojocs?

29/09/2021

Els joves passen cada cop més temps a internet i els videojocs són una de les aficions més habituals. Fa uns dies es va fer viral la notícia d’un adolescent ingressat en un centre per l’addició al Fortnite, que d’immediat va generar debat. Us heu de preocupar si teniu fills i filles que hi juguin?

La DIBA també aposta per l’alfabetització mediàtica

25/08/2021

Has rebut algun SMS al mòbil o algun DM a les xarxes socials amb un enllaç i el missatge que si el cliques rebràs diners, un val o algun premi? No pares de veure anuncis de gent jove que s’ha fet rica fent no sé què? Et creus tot el que veus a la xarxa?

Les 5 fake news més habituals sobre les vacunes

16/07/2021

La majoria de la població catalana ja s’ha posat com a mínim una vacuna contra la COVID i recentment s’ha autoritzat la vacunació de la població entre 16 i 29 anys. Us expliquem les 5 fake news més habituals sobre els efectes de la Pfizer, l’AstraZeneca, la Moderna o la Jansenn. – No tenen components […]

Ull crític a les escoles i instituts

30/06/2021

El projecte Ull crític té un fort vincle amb les escoles i els instituts des del primer dia i per això desitgem fer camí plegats. Cugat Mèdia vol implicar al màxim el món escolar a través de xerrades, tallers i iniciatives comunes.

Solidaritat i comunicació a l’Institut Angeleta Ferrer

16/06/2021

Ull Crític treballa conjuntament amb les escoles i instituts de la ciutat. El darrer exemple és el treball solidari de l’Institut Angeleta Ferrer, que vol connectar les entitats de voluntariat amb els joves i la comunitat educativa. Per això l’alumnat de tercer d’ESO està elaborant tríptics i cartells per donar ressò al tercer sector dins […]

5 consells per detectar ‘fake news’

09/06/2021

Cada dia ens arriba un gran volum d’informació a través del mòbil i d’altres pantalles i no sempre podem estar 100% segurs de la seva veracitat. Per això t’oferim les cinc preguntes a contestar per detectar fake news i no contribuir a fer-les virals: · D’on surt la notícia? Cal mirar si ve d’un mitjà […]

Ull Crític: el portal de Cugat Mèdia per a l’alfabetització mediàtica

01/06/2021

El mitjà públic fa un pas més en la seva aposta per fomentar una societat més crítica i plural Cugat Mèdia posa en marxa Ull Crític, el portal per contribuir a l’alfabetització mediàtica. El mitjà públic de Sant Cugat, amb la seva missió de servei a la ciutadania, vol ser un vehicle que permeti assimilar la […]