Miquel └ngel Comas (pedagog): 'Tenim tres bretxes al davant: social, pedag˛gica i digital'

L'assessor estratŔgic d'institucions educatives i colĚlaborador de la UOC/UPF i la UNIR reflexiona sobre les oportunitats que presenta el nou curs esc


  • Comparteix:

Miquel └ngel Comas / Foto: Cedida

Miquel └ngel Comas / Foto: Cedida

L'inici del curs escolar, malgrat les dificultats a causa de la Covid-19, arriba acompanyat d'oportunitats per implementar nous models pedag˛gics i per combatre una triple bretxa: social, pedag˛gica i digital. Sˇn algunes de les reflexions del pedagog santcugatenc Miquel └ngel Comas, assessor estratŔgic d'institucions educatives, colĚlaborador de la UOC/UPF i la UNIR i, tambÚ, pare de tres fills. En una entrevista a Cugat MŔdia, Comas ha fet una crida a la necessitat d'establir unes bases que permetin la implementaciˇ de nous models d'ensenyament.

ESCOLTA-HO

Hi ha marge per aprofitar i treballar nous mŔtodes d'ensenyament?
La Covid-19 ens ha permŔs tensionar el sistema: ens ha posat davant del mirall i s'han vist les vulnerabilitats d'un sistema que no estÓ preparat. Ho hem d'assumir amb naturalitat. El sistema ha de deixar de ser unidireccional i d'una vegada comenšar a combinar autonomia, flexibilitat... i sobretot evitar les desigualtats socials, pedag˛giques i digitals. Tenim tres bretxes al davant!

Les escoles fa temps que treballem de manera extraordinÓria amb un altÝssim compromÝs social i pedag˛gic i el sistema ha de ser facilitador i promotor d'aquestes iniciatives.

Estem davant d'una emergŔncia, per˛ l'oportunitat hi Ús i s'ha d'aprofitar.

El context d'emergŔncia permet aprofitar aquesta oportunitat?
╔s justament el que intentem treballar amb els alumnes. Els grans manuals internacionals van en aquest sentit. Ara bÚ, treballem amb excepcionalitat per tornar a on? Per tornar al que hi havia abans? No! Cal repensar-ho! Recomano l'article de Philippe Meirieu 'L'escola de desprÚs amb la pedagogia d'abans?'.

╔s extraordinari que tenim. Tenim l'oportunitat de millorar l'ecosistema i sobretot la cultura organitzacional de les escoles. Sempre defineixo tres idees clau: amb molta humilitat, aprendre de l'experiŔncia, ens hem de redescobrir; repensar el nostre model pedag˛gic i reduir les desigualtats socials, pedag˛giques i digitals; i afrontar tots els reptes com a oportunitats. L'escola, com a organitzaciˇ intelĚligent, ha d'aprendre de sÝ mateixa.

Les escoles ja fa temps que estan construint xarxa. Hem de consolidar aquests ecosistemes inspiradors, hem de generar perÝmetres de confianša. Hem de formar lÝders amb vocaciˇ de servei, facilitadors, empoderadors. Hem de possibilitar escenaris d'aprenentatge reversibles perquŔ, ara, l'important quŔ Ús? Presencialitat? Presencialitat intermitent? On-line? 'Blended'? S'ha de flexibilitzar el currÝculum, per˛ hi ha d'haver una arquitectura pedag˛gica que faci que sigui reversible l'aprenentatge.

En la cerca d'una nova normalitat, el mˇn digital haurÓ de tenir un pes destacat, oi?
Per descomptat. La Uniˇ Europea ja va marcar l'agenda de digitalitzaciˇ europea i, per aix˛, la Generalitat i tots els governs tenen una parcelĚla sobre digitalitzaciˇ important. Per tant, la digitalitzaciˇ hi Ús i hi ha de ser.

Citant Juanjo Fernßndez, hem de vigilar certes coses: que aquest afany tecnol˛gic no faci posar el vagˇ del projecte educatiu al final. En aquesta situaciˇ d'educaciˇ a distÓncia d'emergŔncia s'ha de pensar com aplicar aquest model de presencialitat discontÝnua. AquÝ estÓ el repte!

I una cosa important: no nomÚs hem de dotar de les eines, sinˇ que tambÚ hem de dotar de la pedagogia de les eines. Necessitem molt mÚs acompanyament.

Dit aix˛, el professorat estÓ preparat per afrontar aquesta realitat?
Hi ha escoles que ja estaven entrant en la lÝnia de la digitalitzaciˇ, per˛, com s'ha vist, hi ha una bretxa digital, per˛ no nomÚs de l'alumne: tambÚ del professorat. Cal mÚs acompanyament i formaciˇ.

Caldria mÚs valentia econ˛mica d'inversiˇ, mÚs infraestructura, ecosistema, estratŔgia... Per˛ no nomÚs en la digital. Estem en un moment en quŔ hi ha tres bretxes (social, digital i pedag˛gica) i tots hem de fer possible que l'administraciˇ i el sistema ho resolgui.

Es planteja un horitzˇ incert, per˛ apassionant, per als pedagogs...
Ara mateix es veu molt clarament aquestes institucions que ja fa temps van apostar, no nomÚs per innovaciˇ, sinˇ per I+D+I i treballen diferents escenaris disciplinaris. Hi ha un teixit en xarxa en moviment extraordinari, a nivell pedag˛gic; hi ha metodologies emergents extraordinÓries. ╔s un moment molt maco. Ara bÚ, primer s'ha de resoldre les parts socials i sanitÓries. DesprÚs, la resta, vindrÓ sol.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notÝcia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

AvÝs important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opiniˇ expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o ilĚlegal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancelĚlar el dret de publicaciˇ als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.