Canvi de zonificació escolar: el primer pas per aturar la segregació


  • Comparteix:

xenia.amoros

Xènia Amorós

Presidenta de la Coordinadora d’Afes de Sant Cugat


Publicat: el 4/nov/21
Els experts |
PDF

Segons les dades de la Fundació Bofill, actualment Sant Cugat té una segregació escolar* alta a primària i molt alta a secundària. I què vol dir això exactament? Doncs significa que per tenir una escolarització EQUITATIVA, caldria canviar de centre el 34% d'alumnat de primària i el 41% de l'alumnat de secundària. Resulta que les escoles de Sant Cugat no reflecteixen la realitat dels barris on es troben. Resulta que la segregació escolar, està per sobre de la segregació residencial i que tenim una segregació escolar a secundària superior a la de Terrassa o Sabadell, i a primària estem al nivell de municipis com el Prat de Llobregat i ens apropem molt a la situació de Salt, tots ells municipis amb forta segregació residencial.

Però mirem d'aterrar-ho encara una mica més: algunes escoles poden tenir 4 o 5 infants a cada grup amb necessitats específiques de suport educatiu, sigui per discapacitats psíquiques o físiques o bé per motius socioeconòmics, mentre que altres no arriben ni tan sols a 1. O tenim escoles que tenen gairebé el 30% del seu alumnat amb beques de menjador, mentre altres, dins de la mateixa zona, no arriben al 2%.

Aquestes diferències tracen per als nostres infants, des de ben petits, el camí de la inequitat d'oportunitats, una inequitat que pot suposar, en el cas de l'alumnat més vulnerable, que en arribar als 15 anys tingui uns resultats educatius equivalents a 2,5 anys menys d'escolarització. Cal tenir també present que la segregació augmenta, de forma substancial, el risc d'abandonament escolar prematur (AEP), en què Espanya és tristament capdavantera dins la UE, només per darrere de Malta, amb un índex de 16%. I on Catalunya, segons dades de l'IDESCAT, està encara per sobre, amb la vergonyosa taxa d'un 17,4% (que arriba al 23,2% en el cas dels nois).

Val la pena recordar que tant l'OCDE com la UE han imposat objectius de reducció de l'AEP que Espanya, i més encara Catalunya, han incomplert sistemàticament.

En conclusió, cap municipi pot girar la cara a aquest problema i ja era hora que a Sant Cugat es comencés a actuar. Amb la proposta de canvi de zonificació tenim l'oportunitat de donar un primer pas per fer-hi front. Cal avançar vers una escolarització més equitativa, esperem que tots els sectors implicats (centres públics, centres privats concertats, famílies i administració) assumeixin la seva responsabilitat, s'arremanguin de debò i treballin perquè el nostre sigui un municipi on TOTHOM hi pugui viure una mica millor.

XÈNIA AMORÓS és és la Presidenta de la Coordinadora d'Afes de Sant Cugat

* S'entén com a segregació escolar la distribució desigual de l'alumnat entre els centres educatius d'un territori, unificant el perfil de l'alumnat dels centres segons les característiques socioeconòmiques i l'origen de les famílies.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.