Llums i ombres


  • Comparteix:

stel-la.bonamusa

Stel·la Bonamusa

Cap d'estudis de l'escola Turó de Can Mates


Publicat: el 1/nov/23
Els experts |
PDF

En temps de panellets i castanyes comencen a quedar lluny les primeres calors de la primavera i aquelles més sufocants de l'estiu. Tendim a oblidar la greu situació que vivim curs rere curs a les nostres aules i patis on, tant els infants com els docents, hem après a viure de manera precària.

Des del Departament d'Educació se'ns aconsella beure aigua, evitar el sol (si no és possible, portar gorra) i aplicar mesures de protecció solar. També recomanen abaixar persianes i reduir il·luminació (complicat), incrementar la ventilació natural (quan no passa ni un bri d'aire), utilitzar zones d'ombra en espais exteriors (algú ha visitat un pati d'escola darrerament?) i evitar espais tancats amb temperatures altes (arribem als 30 graus). El POCAT, Pla d'Organització de Centre per Altes Temperatures, parla només de temperatura exterior; si se superen els 32 graus fora, s'han de buscar refugis climàtics, espais frescos, i mantenir els infants en situació de confort. Trucar les famílies seria la darrera opció perquè cal garantir el dret a l'educació. Quina és la temperatura de confort? A quants graus es mantenen les oficines durant aquests mesos?

L'AFA va venir en temps de Covid a instal·lar ventiladors de paret a les aules per tal que l'aire circulés i les classes poguessin seguir amb "normalitat". Estem parlant de l'escola pública? Entenem que aquest tipus d'intervencions no han de recaure en les famílies. Vivim en un entorn privilegiat, però, tothom pot disposar dels mateixos recursos? Des de la nostra posició de privilegi podem demanar a les famílies diners per instal·lar una closca al pati i crear així un espai d'ombra. Però, i les poblacions i barris amb rendes més baixes? També ho poden fer?

I quines són les actuacions del Departament i dels Ajuntaments? Necessitem que la intervenció sigui efectiva des d'ara mateix. El nou govern ha tingut cinc mesos per posar-se al dia i després de la reunió de setembre amb les direccions dels centres i AFAs, demanem una proposta real en tots els centres escolars del municipi. És prioritari, és essencial. Tan difícil és posar un punt d'aigua en un pati exterior? Caldria que fos l'Ajuntament qui liderés els projectes per tal de reduir tota la burocràcia. Tan complicat seria? I encara esperem els ventiladors, esperem també que creixin els arbres que ens van plantar al pati de l'escola...

I dels fons New Generation, què en sabeu? Quins ha sol·licitat l'Ajuntament? Esteu atentes a les subvencions dels fons europeus? Obrim noves vies. Cal que l'Ajuntament formuli projectes estratègics en aquest àmbit, hi ha recursos europeus especialment destinats a això, però cal voluntat política.
Prou de fer-se l'orni. Els nostres infants tenen dret d'estar en condicions que no posin en perill la seva salut i les nostres docents tenen el dret a treballar amb dignitat. Fer-ho a 32 graus és garantir el fracàs, promoure la incomoditat i posar en risc la salut. No esperem a prendre mal, signem acords des d'avui, naturalitzem els espais, facilitem la ventilació a les aules, destinem els diners que siguin necessaris. L'emergència climàtica és un fet indiscutible així que compte, per un clau es perd una ferradura.

STEL·LA BONAMUSA SERRAT és cap d'estudis de l'escola Turó de Can Mates i signa l'article conjuntament amb ELENA ALBAREDA FERNÁNDEZ, mare de l'escola



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.