L'emprenta anglosaxona al barri de l'Eixample


  • Comparteix:

xavier.auroux

Xavier Auroux


Publicat: el 4/abr/16
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Quan era petit m'enviaven amb bicicleta a comprar pastissos a Can Sàbat i el meu pare treballava a Fecasa, prèviament Barcelona Traction. El seu primer cap era l'anglès H.V. Tozer, responsable d'Afers Interns, que va compaginar sempre la seva feina amb l'afició de les titelles de fils. Però quina relació té això amb l'origen del meu barri, l'Eixample?

Fa cinc anys passejant pels meus carrers amb el Mike, un company de feina sud-africà, em va confirmar que l'estructura de l'Eixample es repeteix a molts altres llocs del món on han estat els britànics. Aquestes eren les fases que em va explicar:

Tot començava amb la producció de la nova font d'energia, l'electricitat. A Catalunya el seu promotor va ser el doctor. Pearson d'origen anglosaxó, creant la Barcelona Traction al 1911, que va ser posteriorment Fecsa i actualment Endesa, òbviament ja a Madrid. Gràcies, Aznar!

Una vegada es genera electricitat en abundància, s'havia de consumir. Per aquesta raó el mateix Pearson al 1917 fa arribar a Sant Cugat (2.700 habitants) la línia dels Ferrocarrils de Catalunya. Encara que sembli un acudit, sembla que aquest enginyer es va fer construir uns anys abans l'estació de Les Tres Torres perquè hi vivia al costat.

Els enginyers britànics tradicionalment vivien als afores i, per aquesta raó, van demanar a Pearson que els hi muntés un camp de golf al costat d'una estació, en aquest cas Sant Cugat. Pearson l'encarrega a H.S.Colt. Al New Barcelona Golf Club, s'hi celebra el primer campionat al 1917.

Segons el meu amic Mike, a molts llocs del mon es troba aquesta estructura de carrers. De fet les dates d'inici de construcció del barri (1918) coincideixen.

Segons el Mike, aquestes fases -primer electricitat, després tren i estació, construcció d'un camp de golf i urbanització en forma d'eixample- es repeteix a molts llocs com Austràlia i Sud-àfrica. Algun dia m'agradaria poder confirmar que els tècnics anglosaxons van ser uns dels primers habitants del meu barri.

Just abans que el meu pare comencés a treballar a la Barcelona Traction i conegués el seu primer cap, el H V Tozer, al 1939 les tanquetes italianes que havien ocupat Sant Cugat van passar a la vora per la Rabassada camí de Barcelona, i es va fer la foscor.

Molts anys desprès, ja al 1997, el senyor Tozer va rebre la Creu de Sant Jordi per les seves titelles. Qui sap si encara fos viu, si ens podria explicar si els seus amics anglosaxons de principis del segle XX vivien al meu barri. La seva biografia a la Viquipedia no ho aclareix. Quina llàstima.

XAVIER AUROUX és membre de CDC de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.