Animal washing


  • Comparteix:

andrea.xaxo

Andrea Xaxo


Publicat: el 20/mai/21
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

El terme 'Greenwashing' o rentat d'imatge verd fa referència a accions de màrqueting d'empreses, governs i altres organismes dirigides a transmetre la percepció errònia de que els seus productes, serveis o accions són respectuosos amb el medi ambient.

Així, traslladen una informació que indueix a l'engany al públic, a fi de manipular el consumidor. Aquesta és la definició de la publicitat enganyosa, declarada ilícita per la Llei General de la Publicitat. Es tracta doncs d'una propaganda que, tot i coincidir amb la concepció que la legislació vigent estableix sobre la publicitat enganyosa, se segueix produint i difonent, comportant l'engany del consumidor.

Aquesta estratègia de màrqueting no es limita a l'àmbit de l'ecologia, i és que diverses ONG i altres organismes han estès aquest concepte, referint-se a 'pink washing' o 'social washing', en relació a la (falsa) implementació de polítiques feministes o socials, respectivament.

I en aquest marc, convido a fer la següent reflexió: si observem amb deteniment els anuncis publicitaris que surten a la televisió, sobre productes d'origen animal, podem observar igualment aquesta publicitat ilícita?

El més recent és aquell en el que es diu (cito literalment) "alguns donen el millor, donant el millor benestar als seus animals per poder donar la seva millor llet"; el ramader entra en un tancat ple de vaques, n'acaricia una entre barrots i, més tard marxa carregant un vedell.

Sí, és la tercera part d'una trilogia en la que inicialment el ramader cantava cançons d'amor a les vaques, per després posar-los música clàssica per dormir.

Davant aquesta publicitat, lluny de poder-hi confiar com a consumidors, cal que fem l'esforç d'indagar el que amaga darrere. Vaques que viuen tancades, que són inseminades any rere any, per parir vedells que els prendran al moment de néixer, i que seran munyides per obtenir-ne llet, fins que no en produeixin més, moment en el que les tornaran a inseminar o les enviaran a l'escorxador. Els vedells viuran separats de les seves mares però només unes setmanes, fins el moment en el que seran també portats a l'escorxador.

És un cercle sense fi de maltractament - patiment - mort. No hi ha sortida. Quan ens en podem aprofitar, explotem. Quan no, matem.

On encaixen els conceptes de "benestar" i de "donar el millor als animals" en aquesta realitat?

Estem davant d'un fenomen que podríem batejar com 'animal washing'? Es trasllada una idea errònia al consumidor, equivocada, irreal. No pot haver benestar ni bon tracte quan s'explota i es mata.

Com a consumidors tenim la responsabilitat de contrastar allò que se'ns trasllada des de la publicitat, i de ser crítics amb aquelles empreses que tracten d'enviar missatges i dades irreals. Prenguem consciència, i actuem en conseqüència.

Andrea Xaxo és membre de la Plataforma Animalista de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.