Els agents de civisme, una eina útil per a la ciutat


  • Comparteix:

pere.soler

Pere Soler


Publicat: el 7/jul/21
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Els veiem com si passegessin per la ciutat, però passegen, estan treballant, vestits amb el seu color blau cel i la gorra, es distingeixen per ajudar a tothom que se'ls hi acosta, amb un somriure que es dibuixa sota la mascareta amb ganes de prestar el servei de la millor manera possible. La política ha d'estar a l'alçada per llançar i mantenir iniciatives que beneficien a tothom.

El programa dels i les Agents de Civisme ja té certa història a la nostra ciutat. Es va iniciar l'any 2016 a proposta del PSC quan estava a l'oposició, ara les curiositats i els resultats electorals fa que qui ostenti la gestió de manera directa sigui un regidor socialista del govern del canvi. Des d'aleshores una quarantena de persones, que amb situació d'atur, han estat formades per afrontar els reptes de l'acció cívica a la nostra ciutat, i els ha possibilitat iniciar un nou projecte laboral. Però també cal agrair a les diferents administracions supramunicipals que han vist en aquest programa una manera de desenvolupar el projecte i ajudar al creixement de les persones amb atur i a la vegada revertir aquest aprenentatge en un retorn a la societat.

Els Agents de Civisme realitzen tasques d'informació, sensibilització i promoció d'actituds cíviques per fomentar accions de bona convivència i de respecte entre la ciutadania, així com el bon ús dels bens públics i privats de la ciutat. Els Agents de Civisme al llarg d'aquests anys han facilitat el correcte desenvolupament i el suport a moltes activitats a la via publica i/o als espais i equipaments públics.

Els nous Agents de Civisme tenen ja un paper més transversal, amb una visió més global de la ciutat, donant suport i resposta a les demandes peticions de les diferents àrees de l'Ajuntament des de Drets Socials, Comerç, Manteniment i Qualitat de la ciutat, Medi Ambient, Mobilitat, Esports, Cultura, Educació, Salut Pública i la resta d'àrees.

Les denúncies ciutadanes cada cop més present gràcies a les xarxes socials, demostren aquesta presa de consciència de la ciutadania que té necessitat d'expressar situacions de millora del nostre entorn, però que per ser efectives cal utilitzar els canals adequats, i els Agents de Civisme en són un exemple, de com actuant, estant al costat de la gent, fent arribar informació dels serveis i activitats d'interès per als nostres veïns i veïnes, difusió de campanyes cíviques i compromeses en millorar el nostre espai públic, en definitiva fent més fàcil la vida de les persones, i recordant que cal tenir actituds cíviques i de convivència.

Però altres vegades que no són tant visibles realitzen serveis ordinaris i extraordinaris, com quan van actuar per implementar i fer seguiment de les mesures Covid-19 preses des de les administracions vetllant pel correcte ús de mascaretes, garantint el distançament social, el repartiment d'EPI a comerços i escoles bressol, el suport en el control via pública durant restriccions, tancament de parcs i espais públics, al transport públic (bus i FGC) i d'altres. Però també en campanyes específiques com donar suport al repartiment d'informació a comerços vals de compra, la informació constant sobre la nova normativa respecte a patinets i vehicles d'us personal (VMP) pel seu mal us sobretot en zones pacificades, vigilància i cura del mercat setmanal de carrer, dels barris i de zones del nucli de la ciutat, vigilància a entrades i sortides de les escoles, donant suport i reforç a l'educació de Seguretat Vial... i tot això mentre realitzen el patrullatge ordinari per recollir incidències a la via pública, de mobiliari urbà i enllumenat, brossa, neteja, atenció a la ciutadania i assistència a persones, caigudes, desorientacions, informació diversa, vehicles mal estacionats en la zona de vianants, vigilància de mercats de Sant Cugat, als diferents barris, detecció de bicicletes abandonades, mal us dels patinets i bicicletes en zones pacificades, control a l'Anella Verda...

Però, a més, també se'ls pot associar realitzant suport a d'altres activitats excepcionals o puntuals com formar part del dispositiu durant jornades electorals, reforç de situacions d'urgències en situació de catàstrofes ventades i temporals, suport a bombers a altres cossos de seguretat i protecció, a les diferents fires, rues i cavalcades. Suport a campanyes específiques, gent gran, de comerç, mobilitat, medi ambient, benestar animal, suport a l'ordre públic, i en les festes de la nostra ciutat i barris.

Fruit d'aquesta consciència de formar part d'un col·lectiu que conformem tots les i els santcugatencs, hi ha la voluntat que els i les Agents de Civisme ajudin a millorar la vida de la ciutadania i a impregnar el civisme entre tots plegats. Seguirem implementant i donant suport a projectes de les diferents àrees per tal de posar en valor les seves tasques i anar incrementant les eines i material de suport per desenvolupar correctament les seves tasques.

Ara ens cal consolidar aquest projecte, com administració hem de fer una passa més i la figura dels i les Agents de Civisme ha de ser estable i formi part de l'estructura tècnica de l'Ajuntament, no només que siguin plans d'ocupació, sinó que puguem disposar d'un mecanisme de continuïtat i aspirar a tenir un referent d'Agent de Civisme per a cada barri.

PERE SOLER és regidor del PSC i 1r tinent d'alcaldia de presidència, economia i hisenda



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.