A propòsit d'un cas


  • Comparteix:

assun.reyes

Assun Reyes

Membre de Marea Blanca Sant Cugat


Publicat: el 16/març
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

A la meva època d'estudiant, així començaven les presentacions clíniques resultants dels estudis fets a partir d'un cas concret.

El 26 de febrer, MBSC va organitzar una trobada centrada en la longitudinalitat, un dels pilars irrenunciables de l'Atenció Primària (AP).

Un parell de dies després, una de les nostres adherides ens feia arribar el seu cas, que exemplifica el que vam estar comentant a la trobada: Es menysprea la continuïtat assistencial. L'objectiu és que la consulta es faci, però no importa qui la fa ni la possibilitat que el seguiment el faci el mateix professional. Es despersonalitza l'atenció. L'acte mèdic és un producte mercantil més. La llista d'espera per proves una mica complexes és llarga, amb l'agreujant de ser gestionades amb una opacitat total que no permet tenir la més petita idea de quan es realitzaran. El procés es va iniciar fa quasi 3 mesos. En absència del seu metge de família, que estava de permís paternal i no va ser substituït, va ser visitada per un professional diferent a cada una de les cites que es van succeir, dificultant enormement el seguiment. Quan el metge de família es fa càrrec del procés, demana una Ressonància Magnètica (RMN) i gestiona una visita al traumatòleg de referència. La prova queda pendent de data, però aconsegueix el que ell anomena una "interconsulta virtual" entre els dos professionals. La pacient es queda al marge; la seva exploració, el seu patiment, les seves limitacions, no compten. Com a resultat d'aquest desgavell i del dolor invalidant que no ha remès amb els diferents tractaments, obligant a una inactivitat que ja està afectant la salut en conjunt, la pacient decideix fer-se la ressonància magnètica (RNM) de forma privada i a consultar, no a un, sinó a dos traumatòlegs amb pràctica privada, per contrastar el diagnòstic i les possibilitats terapèutiques. Ambdós coincideixen en el fet que cal una intervenció el més aviat, millor.

Davant la queixa presentada als gestors de Mútua de Terrassa i del CatSalut la resposta és sorprenent: Si ha estat atesa, no veuen on pot recaure la queixa. Les proves diagnòstiques tenen una llista d'espera superior a la privada, ja se sap!!

I li han gestionat una "visita virtual"!!, el que el seu metge de família, molt més honrat, ha qualificat d'interconsulta entre dos professionals; res a veure amb una visita.

En resum, el que dèiem a la nostra trobada: menysprear la longitudinalitat i la continuïtat assistencial comporta mals resultats en salut i el descontentament dels pacients. La situació i gestió actual de l'AP té un elevat cost pel sistema sanitari... i per la ciutadania, que no pot suportar les llargues llistes d'espera; qui pot, es busca una via alternativa. No ens podem permetre unes llistes d'espera que no responen a les necessitats de cada situació clínica particular, ni la manca de transparència en la seva gestió. Uns dies després de presentada la queixa es comencen a moure les coses. És un fet que constatem un cop i un altre. No sabem si ens provoca més indignació la llista d'espera o que se solucioni, "abracadabra", quan es presenta la reclamació. On queden els milers de ciutadans i ciutadanes que no tenen els coneixements i els recursos per fer-les? Aquesta forma de funcionar augmenta, sens dubte, la desigualtat. No ho podem permetre.

La qualitat de l'assistència sanitària està en caiguda lliure, i no sembla que preocupi ni als gestors ni a la ciutadania. Reforça la iniquitat. És una empenta cap a una societat més desigual... encara. I quina és la resposta?

Mobilitzem-nos!! El 7 d'abril és una gran ocasió.

Per una sanitat pública, universal i de qualitat!!

ASSUN REYES és membre de Marea Blanca Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.