El 60% de la poblaciˇ santcugatenca estÓ exposada a nivells perjudicials de soroll pel trÓnsit

Un estudi de l'ISGlobal avalua els nivells de soroll procedents del trÓnsit rodat en 749 ciutats europees i el seu impacte en la salut


  • Comparteix:

Cotxes al carrer Valldoreix / Foto: Cedida

Cotxes al carrer Valldoreix / Foto: Cedida

La poblaciˇ exposada a nivells perjudicials de soroll pel trÓnsit se situa en el 59,6% a Sant Cugat i supera el 60% a la majoria de les principals ciutats catalanes. AixÝ ho recull un estudi dut a terme per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), que avalua els nivells de soroll procedents del trÓnsit rodat en 749 ciutats europees i el seu impacte en la salut. Els resultats, publicats a 'Environment International', mostren en global que prop de 60 milions de persones adultes estan sotmeses a nivells de soroll perjudicials per a la salut. De l'anÓlisi tambÚ es desprŔn que complir amb les recomanacions de l'OMS en matŔria de soroll permetria evitar cada any mÚs de 3.600 morts per cardiopatia isquŔmica.

Quant a altres ciutats catalanes, Sabadell i Terrassa se situen entorn el 78%, a Badalona el 72,4% o a l'Hospitalet el 75,4%, per citar alguns exemples. A Lleida i Tarragona el percentatge de poblaciˇ exposada a nivells perjudicials de soroll baixa a 65,9 i 77,2%, respectivament.

AixÝ mateix, s'estima que mÚs d'11 milions de persones adultes estarien sofrint un nivell de molŔsties 'elevat' a conseqŘŔncia del soroll del trÓnsit. Des d'ISGlobal remarquen que l'exposiciˇ prolongada al soroll del trÓnsit rodat pot provocar una reacciˇ d'estrŔs sostingut, l'augment de la freqŘŔncia cardÝaca i de la pressiˇ arterial i a la vasoconstricciˇ, la qual cosa pot acabar donant lloc a malalties cr˛niques, com les cardiovasculars o a trastorns de depressiˇ i ansietat.

Sasha Khomenko, investigadora dĺISGlobal i primera autora de l'estudi, destaca que l'estudi permet entendre "amb major claredat" per quŔ el soroll generat pels mitjans de transport Ús la segona causa ambiental d'efectes adversos per a la salut a Europa occidental, desprÚs de les partÝcules contaminants de l'aire. "Els nostres resultats ofereixen per primera vegada una imatge de conjunt de les ciutats europees", afirma Khomenlko.

Amb tot, tambÚ admet algunes limitacions que s'han trobat durant la recopilaciˇ de les dades i per aix˛ estima que l'impacte sobre la salut encara Ús mÚs gran: "Tenim el convenciment que el veritable impacte del soroll del trÓnsit sobre la salut Ús encara molt major, ja que la falta de dades a escala de ciutat limita els efectes sobre la salut que podem avaluar i, en conseqŘŔncia, porta a una infraestimaciˇ de l'impacte".

A mÚs, explica que les dades disponibles nomÚs els han permŔs analitzar la poblaciˇ exposada a mÚs de 55 dB Lden, quan el recomanat per l'OMS sˇn 53 dB Lden. L'equip tambÚ ha trobat dificultats metodol˛giques a causa de l'heterogene´tat de les dades disponibles i de la qualitat d'aquestes. Analitzats els diferents mapes de soroll de les ciutats incloses en l'estudi s'ha concl˛s que la majoria sˇn de baixa o mitja qualitat i menys del 17% sˇn considerats de bona qualitat.




  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notÝcia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

AvÝs important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opiniˇ expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o ilĚlegal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancelĚlar el dret de publicaciˇ als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.