Bicibús a Sant Cugat: llums i ombres

L'escola Turó de Can Mates ha estat l'última escola en sumar-se a la iniciativa, i d'altres hi han renunciat per falta de seguretat


  • Comparteix:

Imatge d'arxiu del Bicibús a Sant Cugat / Foto: Ajuntament

Imatge d'arxiu del Bicibús a Sant Cugat / Foto: Ajuntament

L'AFA de l'Escola Turó de Can Mates ha inaugurat aquest divendres una segona línia de Bicibús que surt des de l'Hospital Universitari General de Catalunya fins al centre educatiu. El Bicibús és un recorregut en bici per recollir infants i pares de camí a l'escola organitzat per les AFA. Va començar a Sant Cugat el 2020, amb l'escola Pi d'en Xandri. Altres centres s'hi van anar sumant, però alguns hi han acabat renunciant per falta de seguretat. Durant l'hivern la seva activitat ha estat parada, però ara que torna el bon temps alguns centres comencen a reprendre aquesta iniciativa que vol apostar per una alternativa al cotxe i promocionar l'esport. Cugat Mèdia ha parlat amb les associacions de famílies perquè valorin l'experiència.


Escola Turó de Can Mates

El Turó de Can Mates ha estat l'última escola en sumar-se a la iniciativa del Bicibús. La decisió de tirar endavant la iniciativa es va prendre a principi de curs, però van decidir no iniciar-la fins ara que ha arribat el bon temps, i tot just porten dues setmanes. Aquest divendres han estrenat una segona ruta que surt des de l'Hospital General de Catalunya, però començar amb la iniciativa no ha estat tan senzill com sembla.



L'octubre passat l'AFA va informar l'Ajuntament que començarien el Bicibús i els van dir que els hi donarien material i els farien una formació sobre com actuar per protegir als infants. Tal com explica el membre de l'AFA de l'Escola Turó de Can Mates, Jaume Valldeperes, l'Ajuntament encara no els ha citat per fer aquesta formació i sempre els diuen que no tenen temps per dur-la a terme. L'única ajuda que han rebut ha estat un grapat d'armilles grogues, afirma. Valldeperes també comenta que parlant amb pares d'altres escoles s'han trobat amb problemes molt semblants on l'Ajuntament no els brinda cap ajuda ni solució, més enllà d'un grapat d'armilles. "Si jo agafo el cotxe perquè anar amb bici em sembla poc segur, una altra persona tampoc l'agafarà perquè hi ha més cotxes i és més perillós; és un peix que es mossega la cua", conclou Valldeperes.

Escola Pi d'en Xandri

La primera escola que va provar el Bicibús a Sant Cugat va ser el Pi d'en Xandri el 2020. L'AFA va veure l'oportunitat amb una campanya de l'AMB per portar aquesta iniciativa, que ja s'estava duent a terme a Barcelona i a altres municipis de l'Àrea Metropolitana. L'organització va posar moltes facilitats, com ser l'única escola amb una aplicació que servia per controlar els horaris i apuntar-se a les parades. I això els va permetre tenir dues línies de Bicibús que funcionaven els divendres. També va ajudar a fer que la iniciativa fos tot un èxit el fet que s'hi apuntessin unes 15 famílies per línia cada jornada. El membre de l'AFA Pau Hosta explica a Cugat Mèdia que al principi moltes famílies del centre es van animar, però a poc a poc va anar desinflant-se al no va haver-hi una evolució de la iniciativa i els problemes de la comptabilitat horària.

Un tutor dels infants havia d'acompanyar-los per norma, i molts no tenien temps si havien d'entrar a treballar, el que va fer que molts no es tornessin a apuntar. De cara al tercer trimestre d'aquest curs volen reprendre el bicibús, ja que farà millor temps i pot animar les famílies, explica. Hosta comenta que abans l'AFA s'haurà de reunir per veure com ho tornen a enfocar. Malgrat la baixada de l'interès, s'ho prenen amb molta il·lusió perquè s'han fixat que, des que van començar, més nens agafen la bici per anar a l'escola en els dies que no hi ha Bicibús.

Hosta també comenta que el primer any van elaborar una llista amb alguns desperfectes que es trobaven el recorregut i que van enviar a l'Ajuntament. Des de l'AFA s'alegren que s'hagin fet algunes d'aquestes reformes, com la pacificació d'un tram del carrer de Joan Oliver, on està l'escola, que va portar molta controvèrsia perquè es treien places d'aparcament al carrer.

Escola La Mirada

Altres escoles directament han decidit no tornar a participar en aquesta iniciativa, com l'Escola La Mirada. L'AFA ha quedat en no repetir el Bicibús aquest any per les poques famílies que han decidit participar i apunten que probablement és per la manca la seguretat. Per arribar a l'escola han de passar per vies molt perilloses, amb els cotxes passant arran del grup, i molts cops sense respectar la distància de seguretat. A causa d'aquest problema, el curs passat van demanar a l'Ajuntament que els ajudessin a solucionar-ho. Els van assegurar que quan poguessin alguns agents de la Policia Local els acompanyarien esporàdicament per assegurar-se de la seguretat del grup, però no els van veure cap dia ni es va coordinar en cap moment amb l'AFA.

Escola Gerbert d'Orlhac

L'escola Gerbert d'Orlhac ha estat una de les que més interès ha mostrat per tirar endavant aquesta iniciativa des del principi. El membre de la comissió de Sostenibilitat de l'AFA del centre, Nacho Ballesta, ha explicat que fins a 40 famílies estaven disposades a participar-hi, però per la ubicació de l'escola no han pogut tirar-ho endavant. El centre Gerbert d'Orlhac està situat al costat de la ronda Nord, una carretera que al matí s'omple de cotxes direcció Barcelona per anar a treballar. L'AFA ha demanat en nombroses ocasions la pacificació del voltant per la seguretat dels infants i per evitar que augmenti la contaminació de la zona, que ja és una de les escoles amb més contaminació al voltant de Sant Cugat. Ballesta apunta que "fins que no millori la situació i hi hagi menys cotxes, el Bicibús sembla inviable".

Escola Pins del Vallés

L'escola Pins del Vallès ja porta dos cursos participant en la iniciativa Bicibús, i en aquest cas sense problemes. Només ho fan els divendres amb una mitjana de nou famílies. Segons, la membre de l'Associació de Famílies, Lola Lozano, tenen l'avantatge de passar per molts espais verds i carrers amb carrils bici, només han de creuar dues vies "una mica complicades", cosa que els dona molta seguretat. Des de l'AFA reclamen que aquesta és una de les moltes maneres de moure's de forma sostenible, i que tant l'Ajuntament com la resta d'autoritats haurien de potenciar-les per fer que progressivament es rebaixi el nombre de cotxes a Sant Cugat.








Jaume Valldeperes

Nosaltres des de finals d'octubre, principis de novembre, vam estar parlant amb l'Ajuntament. Ens van dir que l'únic que podien fer era fer-nos una formació. Hem estat insistint, insistint i insistint perquè ens fessin la formació i no ens la han fet. Diuen que no tenen temps i que no poden. Finalment vam decidir fer-ho nosaltres, després de 4 o 5 mesos parlant amb l'Ajuntament l'única ajuda que hem rebut són 10 armilles pels adults.

Pau Hosta

Vam presentar un pla de millores de l'entorn escolar elaborat des de l'AFA. L'ajuntament el va rebre i algunes de les ocasions que vam apuntar les va realitzar. Com un punt més conflictiu al carrer de Joan Oliver, en que es va retirar les places d'estacionament. Un tema que va portar molta polèmica, però des de l'AFA estem contents perquè ha donat molta seguretat.

Nacho Ballesta

Està clar que estan exposats a un volum d'emissions que d'altres punts de la ciutat i això ens preocupa. Ja ens preocupa que el volum d'emissions a Sant Cugat és el que és, però el que més preocupa és que els nostres fills estiguin sotmesos a aquest volum d'emissions.




  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.