Els reptes de la Intel·ligència Artificial en l’educació i la formació professional


  • Comparteix:

fran.diana

Fran Diana

Enginyer en Telecomunicacions i professor de cicle de grau superior a l'Institut FP Sant Cugat


Publicat: el 12/set/23
Els experts |
PDF

La utilització de la Intel·ligència Artificial (IA) en l'àmbit de l'educació està transformant la manera en que els estudiants aprenen i els docents ensenyen. A l'Institut FP de Sant Cugat tenim sempre present, a l'hora de preparar els continguts i les activitats, que aquests siguin útils per trobar feina i saber treballar en els diversos àmbits dels estudis professionals: Comerç, màrqueting i publicitat, cuina i hoteleria, administració, finances i gestió administrativa, instal·lacions de telecomunicacions, assistència a persones en situació de dependència, educació infantil i promoció de la igualtat.

Les eines que es basen en la IA aplicades correctament tenen moltes possibilitats, i és un nou repte tant per a les empreses com en l'àmbit educatiu, en tots els seus nivells, ja que és una realitat que no es pot eludir. De fet, els països i les institucions que la van prohibir, es van fer enrere, i actualment, s'està regulant des de la Unió Europea per tal de garantir aspectes com la protecció de dades i la relació causa-efecte que pot tenir en un mercat laboral sempre canviant.

La IA, amb la seva capacitat de processar dades, analitzar patrons i aprendre de manera autònoma, s'ha convertit en una eina que sembla que permetrà millorar la qualitat i eficàcia de l'ensenyament en els estudis de formació professional. És evident, que des del curs passat, està transformant l'entorn educatiu, i cal explorar les seves aplicacions, beneficis i desafiaments. Des de la personalització de l'aprenentatge fins a la millora de les habilitats laborals, permet adaptar-nos a un mercat laboral en evolució constant.

El debat actual està molt centrat en valorar avantatges i inconvenients de la IA. Entre els avantatges valorem que els programes i algorismes permeten accedir a informació actualitzada, molt completa, fruit de la selecció d'un volum de coneixement molt gran, la qual cosa permet la personalització de l'aprenentatge, que es poden adaptar al ritme i les necessitats de cada estudiant. Aquest enfocament ofereix un aprenentatge més eficient i efectiu, donant als estudiants l'oportunitat d'avançar segons la seva capacitat. A més, disposem de recursos d'aprenentatge intel·ligents, ja que la IA pot crear i recomanar materials d'aprenentatge adaptats als diversos nivells dels estudiants. El fet de poder treballar amb eines que relacionen grans quantitats de dades i informació permet aconseguir una retroalimentació instantània i monitoritzar el progrés.

En el balanç que fem a l'inici de curs, hem de tenir en compte que també hi ha aspectes possiblement negatius, i que hi ha detractors, de manera que en alguns punts ens trobem davant opinions dividides. Entre els inconvenients observem el risc de pèrdua de la interacció humana, ja que l'ús de la IA podria reduir la interacció directa entre estudiants i professors. La interacció humana és vital per al desenvolupament de les habilitats socials i la comunicació efectiva. També ens trobem en què, malgrat la IA ofereix una personalització, alguns estudiants poden necessitar un enfocament d'aprenentatge més flexible i individualitzat, que només un professor humà pot proporcionar. A la vegada, els algorismes d'IA poden estar subjectes a biaixos inherents als seus conjunts de dades, la qual cosa és complexa de gestionar. En aquest context, ens preocupa també la dependència tecnològica. L'ús excessiu de la tecnologia pot crear una dependència i un allunyament de les habilitats tradicionals. Els estudiants podrien no desenvolupar prou habilitats de resolució de problemes i pensament crític.

Comencem, doncs, un nou curs escolar, en el que ja des del principi, disposem d'una eina que té un gran potencial i caldrà plantejar activitats que permetin aprofitar totes les avantatges que ofereix la intel·ligència artificial. Per això ens cal comprendre les capacitats de la IA, i plantejar objectius d'aprenentatge clars i específics per a les activitats. Per exemple, en els estudis de màrqueting i publicitat, definir objectius clars en relació a la finalitat de cada matèria, relacionant-ho amb les aplicacions professionals, tal com es fa la feina actualment. Per exemple, definir els objectius que es volen assolir amb una campanya de publicitat en un mitjà o suport de comunicació concret, a les xarxes socials, o en la utilització d'aplicacions específiques que permeten arribar al públic objectiu desitjat, en el moment i context adequat.

En el seu conjunt, la utilització d'eines d'IA ens permetrà fomentar l'aprenentatge actiu, i dissenyar activitats que fomentin la participació dels estudiants. Això permet fomentar la col·laboració, la integració de diversos tipus de recursos, amb simulacions, exemples pràctics que enriquiran l'experiència d'aprenentatge dels estudiants, el monitoratge i anàlisi de dades i moltes coses que començarem a descobrir al llarg del proper curs acadèmic.

FRAN DIANA és enginyer en Telecomunicacions i professor del cicle de grau superior en màrqueting i publicitat de l'Institut FP Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.