Jordi Deulofeu (professor i pedagog): [Sobre l'informe PISA] 'Canviem massa ràpidament normatives i formes de treballar'

El professor honorari de la UAB parla del nivell formatiu dels joves al programa 'Connectats'


  • Comparteix:

El santcugatenc Jordi Deulofeu, professor honorari de la UAB, a Ràdio Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

El santcugatenc Jordi Deulofeu, professor honorari de la UAB, a Ràdio Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

L'últim informe PISA, que mesura el rendiment acadèmic dels alumnes de 4t d'ESO en matemàtiques, ciència i lectura, ha deixat, en general, els pitjors resultats de la història. S'apunta com a principal causa a la pandèmia. En el cas de Catalunya, els resultats han baixat en picat en les tres matèries fins al punt de generar un debat polític i social per tal d'identificar les causes i també les possibles solucions. El santcugatenc Jordi Deulofeu, professor honorari de matemàtiques i pedagog, ha apuntat als continus canvis en la normativa i la manera de treballar com a una de les possibles causes d'aquests mals resultats. Per tant, 'mantenir una línia de treball més clara i coherent, una formació del professorat més generalitzada i forta i una inversió en aquells aspectes que cal' són part de la solució, segons ha explicat Deulofeu al programa 'Connectats'.

ESCOLTA-HO

L'informe PISA és un estudi internacional "molt ben fet, molt seriós i complex que ens dona molta informació del que passa, però no massa del perquè passa", assegura Jordi Deulofeu. És un reflex de la realitat, mostra quins països ho fan bé i qui no ho fa prou bé, i els últims resultats evidencien que existeixen deficiències en el sistema educatiu català que cal corregir i millorar. Però per al professor Deulofeu el més preocupant és la tendència que s'ha mantingut. "Fa anys que baixem i no hem adoptat mesures per remuntar", afirma.

Entre les diferents causes que s'han apuntat aquests dies hi ha la pandèmia, que ha afectat mundialment, les retallades, els alumnes nouvinguts, les pantalles i fins i tot factors socioeconòmics. El professor Deulofeu, però afegeix una de nova, la immediatesa que impera en la societat actual. "Els alumnes salten d'una cosa a l'altra i (en mates) cal tenir temps per pensar. L'ús dels temps a l'escola és el que més em preocupa", respon. No obstant això, el principal problema és que "canviem massa ràpidament normatives i formes de treballar", subratlla.

Preguntat per les possibles solucions Jordi Deulofeu afirma que hi ha tres aspectes que permetrien millorar aquesta situació. La primera acció passa per no fer tants canvis i mantenir una "línia més coherent i clara" -en referència al model educatiu-, fer una formació del professorat molt més "generalitzada i forta" i, finalment, invertir en aquells aspectes on cal fer-ho (segregació, equitat ...). "S'ha de fer cirurgia, no serveix el cafè per a tothom", sentencia Deulofeu, que opina que s'ha d'analitzar amb detall les correlacions amb cada situació.


Jordi Deulofeu

M'atreveixo a dir que un dels problemes que tenim és que canviem massa ràpidament normatives, formes de treballar...



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.